Label: Eigen beheer

DOOR SHARMAYN VINKE
2020-09-15 07:00:00 • min lezen

hard rock
8

Liquid Therapy - Breathe

Er is een nieuwe naam in de muziekwereld; Liquid Therapy. Liquid Therapy is een relatief jonge band uit België en bestaat uit vijf bandleden; Hans van den Hende (basgitaar), Luc van Dyck (drums), Davy Gheeradyn (gitaar), Gino Lippens (gitaar) en Bart Costenoble (zang). Na een aantal singles te hebben uitgebracht, hebben ze nu hun eerste album genaamd Breathe uitgebracht.

Over het geheel zou je het hardrock kunnen noemen, maar eigenlijk hoor je veel muzikale stijlen terug en word je met elk nummer ook weer verrast. Openingstrack ‘When love fools you’ begint met een gitaarriff die overgaat in een stevig rocknummer. Je zou hier ook goed een optreden mee kunnen openen. Het zet de toon en je kunt er lekker op mee doen. ‘Keep on going’ begint ook met een gitaarriff, maar nu wordt een andere sfeer ingezet. Het is een rustig rocknummer met bluesinvloeden. Ook ‘Payback’ is een rocknummer, maar hierbij kunnen we het meer in de hoek van grunge zoeken. Het heeft een fijn ritme en ook een heel fijne gitaarsolo. Met ‘Scars’ krijgen we het eerste echte metalnummer voorgeschoteld. Als de metalliefhebber het tot nu toe nog niet heavy genoeg vond, zal deze nu zeker opkijken. ‘Fly away’ is een energiek punkrocknummer. Met ‘Sober’ zoekt de band wat meer hun progressieve kant op. ‘Control’ begint heavy om vervolgens over te gaan in een powerballad. ‘I don’t care’ hakt er ook gelijk goed in. Het lijkt een metalnummer, maar de vocals zijn meer punk en grunge. Het geeft een leuke mix. ‘Rat race’ heeft misschien wel een van de leukste intro’s van het album. De drums en gitaar klinken goed samen. De plaat sluit af met het gelijknamige ‘Breathe’. Het duurt bijna tien minuten en laat verschillende stijlen horen en is daarmee een goede weerspiegeling van de plaat en mooie afronding van het geheel. Er wordt veel gebruik gemaakt van stemeffect. Dit heeft het niet nodig. Het geeft het nummer niet iets extra’s. De stem van Costenoble is fijn om naar te luisteren, zowel zijn cleane zangstem als zijn screams.

Breathe is een verrassend leuke plaat en zal het live goed kunnen doen. Laten we hopen dat ze het binnenkort live ten gehore kunnen brengen. Liquid Therapy is in ieder geval een naam om te onthouden.

hard rock