Nieuwe album Deeper van Lisa Stansfield vol met tijdloze popliedjes

2018-05-05 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Soul
8

Lisa Stansfield - Deeper

Geruisloos was daar onlangs het nieuwste album van Lisa Stansfield dat de titel Deeper heeft meegekregen. Iedereen die de ’80-er en ’90-er muziekjaren actief heeft meekregen zal de naam van deze Britse zangeres onmiddellijk herkennen.

Label : Ear Music / V2

Een pauze van tien jaar
Ze heeft in april van dit jaar de respectabele leeftijd van 52 jaar bereikt en in 2014 was daar de toch wel verrassende comeback na een pauze die een kleine tien jaar duurde. We kennen Lisa natuurlijk van hits als ‘All Around The World’, ‘Change’ en ‘All Woman’ en nu is daar dus dat nieuwe album Deeper waarop Lisa zichzelf ook nadrukkelijk als songwriter presenteert. Afgelopen maand stond ze in een uitverkochte Melkweg en het album is eigenlijk in Nederland geruisloos gelanceerd.

20 miljoen albums verkocht

Meest opvallend is de herkenning. Als Lisa de eerste noten van de opener ‘Everything’ zingt is dat eigenlijk wel het gevoel dat overheerst want het lijkt alsof haar stemgeluid niet door de tijd is aangetast. Het uptempo nummer heeft een wat Italo-achtige stijl en is uitermate dansbaar. Vervolgens is daar het soulvolle ‘Twisted’ dat met Motown-elementen overgoten is en door de strijkers en blazers versterkt wordt. Bij de onlangs uitgebrachte single en zomerhit-in-de-dop ‘Billionaire’ blijkt hoe gelukkig Lisa is en van het leven geniet. (“If I had a dollar for every time you said you love me I’d be a billionaire / If I walked a mile for every time you meant the words I’d still be right here”). Op zich is dat weer niet zo vreemd als je wereldwijd meer dan 20 miljoen albums hebt verkocht.

Zwoel en romantisch
Naast al die fijne uptempo songs is er natuurlijk ook aandacht voor wat rustiger werk. ‘Coming Up For Air’ laat haar stem nog meer stralen met een vleugje Latin en bij de piano ballad ‘Hole In My Heart’ laat Lisa nog maar eens horen een prachtige, warme stem te hebben. Het album is wederom geproduceerd door haar creatieve partner Ian Devaney en Mark “Snowboy’ Grove met wie ze al vaker succes boekte. ‘Just Can’t Help Myself’ is misschien wel de meest complexe compositie terwijl je bij de titelsong het gevoel hebt dat Lisa nooit weg is geweest; de baslijn geeft het tempo aan en de stem van Lisa doet de rest. De afsluiter is verrassend genoeg een afsluiter; het soulvolle ‘Ghetto Heaven’ (Common & D’Angelo) is zo’n nummer dat in de categorie “Silky Soul” geplaatst kan worden en waar strijkers en de saxofoon voor dat zwoele en romantische randje zorgen.

Iedereen die naar de muziek van Lisa enkele decennia geleden luisterde moet Deeper zeker luisteren; 13 gevarieerde tracks die als een warm bad voelen. Lisa Stansfield heeft qua stemgeluid en bereik helemaal niets aan kwaliteit ingeboet en het klinkt alsof de jaren geen vat op haar krijgen. Deeper is zo’n album dat zorgvuldig en met liefde en passie is gemaakt zonder dat het overgeproduceerd klinkt. Misschien wat sentiment maar voor deze recensent één van de verrassingen van dit jaar. Veel luisterplezier!

Pop / Soul