2016-05-21 07:00:00 • 9 min lezen

Lita Ford - Time Capsule

Lita Ford – Time Capsule

Label: SPV/Steamhammer

Eindoordeel: 7/10

Uit de archieven

Als ‘Time Capsule’ van Lita Ford klinkt als een vergeten relikwie uit haar hoogtijdagen dan is dat omdat al deze nummers ook in die tijd opgenomen zijn. Het is een klein mysterie waarom deze tracks nog niet eerder het levenslicht zagen, maar het vermoeden bestaat dat de platenmaatschappij ze indertijd heeft afgekeurd omdat de grunge beweging op dat moment alles wat naar peroxide of haarlak rook subiet met de grond gelijk maakte. En als er eentje patent op peroxide en haarlak had dan was het Ford wel. Het heeft dus tot dit jaar moeten duren eer zij alsnog het heft in eigen handen nam en deze verzameling oppoetste voor een nietsvermoedende mensheid. Misschien omdat ze full circle probeert te komen met het verleden nu ze ook haar autobiografie heeft uitgebracht. Het album staat in ieder geval bol van de gastbijdragen en zo doen onder andere Billy Sheehan, Dave Navarro, Robin Zander, Gene Simmons, Bruce Kulick en Jeff Scott Soto mee, wat het bijbehorende verhaal van Ford onderstreept dat dit songs zijn die in een spur of the moment aan het magnetische tape zijn toevertrouwd met een ieder die op dat moment bij de whiskyfles in de buurt stond.

Niet slecht

En, eerlijk is eerlijk, voor een stel afgekeurde opnames klinkt dit helemaal niet slecht. Sterker nog: de spontaniteit en het vakmanschap druipen eraf, al is het wel duidelijk dat al deze tracks nooit fatsoenlijk gemixt zijn. Hierdoor klinkt het geluid af en toe gortdroog en hoor je duidelijk dat bepaalde basic tracks of vocals verder nooit ingespeeld/ingezongen werden. Maar eigenlijk geeft dat ook wel weer iets van charme aan deze twaalf liedjes. ‘Killing Kind’, bijvoorbeeld,  is een song die het in de begindagen van MTV echt gruwelijk goed zou hebben gedaan en het is ook leuk om te horen hoe Dave Navarro hier mandoline speelt. Het robuust rockende ‘Rotten To The Core’ is een typische Lita-track en je ziet haar in gedachten alweer als wulpse stoeipoes in een videoclip circa 1986 rondhuppelen in haar leren pakje en zwarte stiletto’s. Oh, wacht, dat doet ze ook nu op haar 57e nog? Right on! In de cover van Jimi Hendrix’ ‘Little Wing’ horen we dat Lita, naast het zijn van eye candy, ook eigenlijk een bijzonder verdienstelijke gitariste is; iets wat nog wel eens vergeten (of in ieder geval overschaduwd) werd door haar imago. Feitelijk is dit niets anders dan een halve jamsessie en voegt het verder niet zo heel veel toe, maar het is mooi dat ook die kant van de dame even belicht wordt.

Een kadootje

‘Time Capsule’ moeten we vooral zien als een kadootje van Ford aan haar fans. Een opvolger van haar laatst verschenen album is het dan ook niet al wordt het wel een beetje op die manier in de wereld gezet. Misschien ook wel begrijpelijk, want ‘Living Like A Runaway’ uit 2012 was een (redelijk geslaagde) poging van de blonde schone om haar oude mojo weer te doen herleven en ‘Time Capsule’ borduurt daar, weliswaar in retroactieve zin, stilistisch gezien vrolijk op voort. Het gaat te ver om dit scharen onder de noemer “vergeten klassieker” want daarvoor voelt het allemaal net niet af genoeg, maar het is interessant om te mijmeren over hoe deze plaat zou hebben gevaren wanneer ze indertijd zou zijn uitgebracht. Het lot besliste echter ander. Ford trouwde met Jim Gilette, verhuisde naar de tropen, kreeg kinderen en verdiepte zich in de wondere wereld van de S&M. Het zou tot 2009 duren voordat ze weer uit de dungeon te voorschijn zou komen en tegen die tijd was grunge net zo dood als hair metal dat in 1994 was. En de rest is geschiedenis. Net als ‘Time Capsule’. Een klein kijkje in een alternatief universum toen MTV nog muziek uitzond en mannen en vrouwen nog lustig uit dezelfde make-up grootverpakking putten.

Ah, die goede, oude tijd.

Eindoordeel: 7/10