2016-05-26 07:00:00 • 6 min lezen

Little Scream - Cult Following

Label : Merge Records Eindoordeel : 6,5

Little Scream is de muzikale artiestennaam van Laurel Sprengelmeyer. Ze is een creatieve alleskunner want naast singer/songwriter is deze multi-instrumentalist ook nog beeldend kunstenaar. De opvolger van haar debuut The Golden Record uit 2011 heeft als titel Cult Following meegekregen; een titel die absoluut terugpakt naar haar verblijf bij een groep mensen in Noord Brazilië die er een bepaalde manier van leven op na houden, noem het een cult, die niet alledaags te noemen is. Bijgestaan door gerenommeerde muzikanten als Sufjan Stevens en geproduceerd door Richard Reed Parry (Arcade Fire) is haar inspiratie omgezet in een album met een diversiteit aan muziekstijlen.

Het album is niet écht consistent Na de experimenteel klinkende instrumentale opener van nog geen minuut is daar het zeer catchy en aanstekelijke ‘Love As A Weapon’, een zeer funky en dansbaar nummer dat misschien doet terugdenken aan de grote hit ‘Kiss’ van Prince. Temeer daar Laurel dit nummer in een falsetto-stem neerzet. In dezelfde lijn en sfeer kunnen we ook ‘Dark Dance’ noemen; ook dit nummer wordt lekker vlot uitgevoerd met een duidelijke kop en staart. Vervolgens komen we via een instrumentale interlude van 30 seconden, dat weinig tot niets toevoegt, bij de dramatische ballad ‘Evan’. Het nummer wordt goed opgebouwd en kent een constante spanningsboog en Laurel zingt “The Waves Are Falling/They’re Falling In Faster, And The Ship Has No Master …. Here Comes The Disaster”. Hoe dramatisch kan een tekst zijn?

Echo’s, galm en neveneffecten De artistieke inslag van Laurel komt bij een nummer als ‘The Kissing’ goed tot uiting; in de kern een singer/songwriter-achtig nummer maar op enig moment gebruikt ze haar stemgeluid als een surrogaat gitaar. Ook bij het voortkabbelende ‘Wishing Well’ wordt er aardig aan knoppen gedraaid zodat haar stemgeluid een weids karakter krijgt. Eenzelfde effect is te horen bij ‘Wreckage’ dat zonder de echo’s en galmen misschien wel beter geklonken zou hebben. Overigens is Laurel zich ook wel bewust van het risico dat ze met Cult Following neemt om vooral haar persoonlijke interesses om te zetten in creatieve ideeën.

Overigens laat ze met het mooie, introverte ‘Someone Will Notice’ horen dat ze absoluut in staat is om een boeiend nummer te schrijven dat menigeen zal aanspreken.

Eindoordeel Cult Following is tweeledig. Enerzijds staan er een aantal nummers op die meer dan de moeite waard zijn, anderzijds kent het album een aantal instrumentale interludes die muzikaal niet veel toevoegen. Verder herbergt Cult Following enkele nummers waarbij Laurel zich té veel heeft laten leiden door de inspiratie die ze in Brazilië heeft opgedaan waardoor nummers niet echt toegankelijk zijn. Maar nogmaals, de single ‘Love As A Weapon’ klinkt wel erg lekker. Veel luisterplezier.