2019-11-13 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock / Singer-songwriter
8

Little Scream - Speed Queen

De Amerikaanse Laurel Sprengelmeyer kennen we onder haar artiestennaam Little Scream. Onlangs bracht ze haar derde album Speed Queen uit.

Politiek maatschappelijk betrokken
Laurel groeide op in Iowa en al jong bleek haar muzikale talent. Later verhuisde ze naar Montreal waar ze kennis maakte met de Canadese muziekscene. Zo kwam ze ook in contact met Arcade Fire en ze kreeg een relatie met Richard Perry, één van de bandleden. Tijdens haar laatste tour door de VS werd ze wederom met het verschil tussen arm en rijk geconfronteerd en dit leverde haar de nodige inspiratie op. Laurel opent met ‘Dear Leader’, een midtempo nummer waar haar wat onderkoelde stem prachtig tot uiting komt. De politieke lading is duidelijk als ze zingt “Now Silicon Valley’s prepping / For the fall of Capitol Hil”………” Check trouwens zeker ook de videoclip, waar we bekende maar ook zeker onbekende Amerikanen voorbij zien komen.

Richard Penny (Arcade Fire)
Na deze toch wel spannende aftrap neemt ze ons als vanzelf mee aan de hand met sterke tracks als ‘One Lost Time’ en ‘Switchblade’, ook weer zo’n nummer dat ogenschijnlijk eenvoudig klinkt maar gaandeweg zich prima ontvouwt. Let hier ook op de aanwezig blazers. Het uptempo ‘Disco Ball’ is een nummer dat is geschreven over de indrukken die ze tijdens het touren opdoet. Centraal op het album vinden we ‘Still Life’, één van de beste nummers op Speed Queen. Mooie gitaarriffs, een wat funky en dansbare groove en wat verrassingen qua instrumentarium. Overigens horen we Richard Penny ook op enkele nummers terug.

Wasmachine (merk Speed Queen) staat gelijk aan welvaart
Speed Queen in trouwens geen verwijzing naar de drugs maar veel meer een metafoor voor welvaart of succes hebben in je leven. Eenvoudig gesteld, er wordt hier naar een wasmachinemerk verwezen, waarvan het in het bezit zijn van in de VS blijkbaar op welvaart blijkt te duiden. Ze zingt hierover : “Never want to ride around a limousine / I only want to get my own Speed Queen”. Ook hier maakt Laurel een statement. ‘Forces Of Springs’ is spannend, wat donker en broeierig terwijl Laurel  bij het poppy ‘No More Saturday Night’ bewijst over weer een ander stemgeluid te beschikken. Afsluiter ‘Priveleged Child’, dat zich ergens op het snijvlak van Country en Folk bevindt, is tekstueel nog wel scherp; over rijke mensen die het leven van de armen omarmen maar het gevoel van armoede niet écht kennen.

Speed Queen is een divers album geworden dat verschillende gezichten kent maar vooral muzikaal interessant is. De singer/songwriter zakt nergens door de ondergrens heen en weet volop variatie in haar songs aan te brengen en met haar scherpe teksten raakt ze sommige maatschappelijke problemen. Veel luisterplezier.

Indie / Pop / Rock / Singer-songwriter