Live – Mental Jewelry

Label: Geffen / Universal

2017-08-14 07:00:00 • min lezen

Pop / Rock
7,5

Live – Mental Jewelry

De Amerikaanse rockband Live scoorde vele hits waaronder “All Over You”, “Overcome”, “Heaven” en “Selling the Drama”. Wanneer zanger Ed Kowalczyk de band anders voorlichte ontstond er spanning en werd hij in 2009 uit de band gezet. Kowalczyk ging op solopad en de band ging door onder de naam Gracious Few met Kevin Martin en Sean Hennsy van Canlebox. Wanneer alle initiatieven geen succes bracht, bedacht de band om in 2016 al het gedoe bij te leggen en als reunie band weer verder te gaan. Live is niet meer wat het was geweest, maar daarom is het goed om dit alles weer te herhalen.

Het begon officieel dus met het album Mental Jewelry ( de e.p. Death of the Dictionary daar gelaten). Het album was een aanloop tot het succes album “Trowing Copper” dat 3 jaar later zou verschijnen. Inmiddels is het debuutalbum 25 jaar en daarom is dit album wederom op de markt gebracht. Met songs die al het geluid van Live liet klinken. De powerrock van “The Beauty of Gray” , de spanning in de ballades van “Brothers Unaware” en het aanstekelijke “Tired of Me”, horen we later terug in uitgewerkte songs met het zelfde karakter als “I Alone” en o.a. bovenstaande hits.

Met dit album zijn de b kantjes van singles als “Born Branded” en de remix van “Pain Lies On the Riverside” aan toegevoegd. Als bonus cd is het live concert in de Roxy van 1992 aan toegevoegd. Een show waarbij het album live is gespeeld, waardoor je beide versies in bezit hebt. Over 3 jaar vieren we wellicht het 25 jarig jubileum van het succes album “Trowing Copper”.

Pop / Rock