2014-09-29 07:00:00 • 8 min lezen

Livingston - Animal

Livingston - Animal Label: SPV Eindoordeel: 7,5

De Londonse band Livingston werd bekend door de single “Broken” , dat scoorde op de downloadsites. Het album Fire To Fire werd opgenomen met producer David Bottril van Placebo, Muse en Tool. Inmiddels is de band twee jaar later toe aan een goed vervolg. Men voelde zich door hun toenmalige major label, beperkt in hun creativiteit van liedjes schrijven. Al werd “Go”gekozen als tune voor ZDF Olypische spelen tune. Het grote geld heeft men achter gelaten en is de band over gegaan naar het kleinere SPV label.

Het resultaat is het album “Animal”, een album waar de band volledig alles in eigen hand hield. Het nadeel is dat er geen extern iemand is die hier en daar wat wijzigingen kan geven of de band triggert om het beste uit zich zelf te halen zonder afbreuk te doen aan de creativiteit van de band. De spannende opening “Intro” is veel belovend en wordt gevold door het stevige powerrock “When It Goes Away”. Daarna wordt de band meer een stevige Britpop act. De Placebo sound is terug te horen in “Big Mouth” en schuwt de band de electronica ook niet. Met “Chemicals” komt het sfeertje van Muse terug door de piano en bas lijntjes. Het is pakkend en past prima op een groot podium. Halverwege valt het terug op de iets meer doorsnee popsound waardoor de unieke sound verdwijnt. Of dit nu komt door hun eigen gevoel van commercie, geen idee. Het nummer kent vele mooie elementen om de spanning en unieke factor vast te houden. Met “Big Mouth” lukt de unieke elementen beter om dit af te wisselen en tot een geheel te brengen.

Dit principe komt gedurende het album bij vele nummers terug. “Skin and Bones” begint spannend maar blijft er wat in hangen. “The Hunter” is een lekker recht toe recht aan rock song. “In My Head” en “Reckless” krijgen een heel andere sfeer, dat meer bij de jaren 90 synthesizer pop past, waarna de rockende britpop weer los gaat. Het album houdt hetzelfde tempo wat aan waardoor songs niet altijd even pakkend meer zijn. Voor het volgende album toch maar weer een externe luisteraar inhuren die de band de juiste aanwijzingen geeft zodat het een geheel blijft.

Zeker plaat voor fans van The Killers, Franz Ferdinand en Muse liefhebbers.