Aansprekend debuut van Noorse formatie Local Store

Label : BJK Music

2019-06-26 07:00:00 • 3 min lezen

8,5

Local Store - Magpie And The Moon

Vorig jaar was daar in ineens The Dairy of Robert Reverie; het nieuwe album van Needlepoint en de grote inspirator achter dat project is de Noorse muzikant Bjørn Klakegg. Maar dat was nog niet voldoende. Het nieuwe muzikale project Local Store ontstond eigenlijk uit een vriendschap met Mattias Krohn Nielsen, een oude studievriend.

Authentiek maar toch vertrouwd
Voor dit nieuwe project schreef Klakegg alles zelf en naast Nielsen (gitaar en zang) werd de band aangevuld met bassist Magnus Tveten en drummer Tore Ljokelsoy. De band trok zich terug in de rust van het Zweedse landschap en in een kleine schuur die tot studio was gepromoveerd kregen deze tien nummers vorm. Waar we eerder al de voorliefde voor (prog)rock van Klakegg leerden kennen is het nu vooral een mix van muziek die herinneringen oproept uit de jaren ’70. We horen invloeden van The Beatles maar evengoed van andere artiesten uit vervlogen tijden. Maar het is vooral de authenticiteit die de band uitstraalt waarbij het gitaarspel van Klakegg echt in het oog springt.

Stemmen en instrumenten vullen elkaar aan
De band opent met de titelsong en die voelt meteen goed aan; die 70’s sound in combinatie met het gitaarspel én de meerstemmigheid is meesterlijk en Klakegg klinkt op zijn gitaar wat als een jonge Mark Knopfler. Zo is er haast organische tweedeling en de wat meer uptempo nummers als ‘Less A Fool’, ’Howling’ en ook ‘In The Garden’ luisteren makkelijk weg en bieden voldoende variatie. De band klinkt alsof ze al jaren spelen en het geheel klinkt uitgebalanceerd. Een track als ‘The Riverside’ spring eruit; een krachtige melodie met een ragfijne gitaarlijn. Maar het zijn juist die wat rustigere tracks die écht blijven hangen. Het gevoelige ‘Yellow Umbrella’ (met een verwijzing naar de albumcover) is prachtig en bij ‘1948’ pakt de band helemaal terug naar een akoestische setting en dan blijkt dat Klakegg vocaal ook ijzersterk is. Stem en instrumentarium is bij deze nummers in ultieme balans zoals bij een nummer als ‘Miss Winter’ waar drums en gitaar dienend zijn aan de meerstemmigheid. Ook de ingetogen afsluiter ‘Sitting Next To You’ is mooi en nog één keer laat Klakegg ons genieten van zijn gitaarspel.

Passie, gevoel, balans en muzikaliteit zijn de sleutelwoorden voor dit debuutalbum van Local Store. De intensiteit en muzikale vingerafdruk zijn afwijkend genoegd om onderscheidend te zijn van de andere muzikale projecten van Klakegg. Een album dat met elke luisterbeurt aan glans wint. Veel luisterplezier.