Aansprekend folk-noir debuut Gray Gardens van Lord Youth

2017-09-10 07:00:00 • 2 min lezen

Country / Folk / Singer-songwriter
7

Lord Youth - Gray Gardens

Nadat vorig jaar al een EP van deze New Yorkse muzikant Micah Blaichman die onder de artiestennaam Lord Youth nu zijn debuutalbum uitbrengt. Gray Gardens staat vol sfeervolle folk/country-noir nummers met hier en daar uitstapjes naar andere muziekstijlen.

Label : BB Island / Konkurrent

We weten niet zoveel van deze in New York woonachtige muzikant en singer/songwriter. In 2013 begon zijn samenwerking met producer Anders Christopherson in Berlijn. Omdat het gebouw waarin hij aan zijn materiaal werkte gesloopt werd verhuisde Blaichman naar Berlijn om daar met Christophersen en een paar muzikanten verder aan nieuw materiaal te werken. Vorig jaar was daar dan die EP met 8 tracks en nu is er het volwaardige album dat de titel Gray Gardens heeft meegekregen. Blaichman schreef vrijwel al het materiaal zelf en met behulp van de al eerder genoemde producer Christopherson en een aantal muzikanten is daar nu dat debuutalbum.

Stemmige en melancholieke folk/country-noir
Lord Youth opent met de titelsong en meteen is daar die wat rauwe en doorleefde stem van Blaichman die opvalt. Rustig, wat mysterieus en melancholiek wordt dit folk-noir nummer meer dan verdienstelijk neergezet. Overigens zijn er meer nummers die we in kader kunnen noemen. Denk aan ‘Blue Yodel # 156’ en ‘Plastic Bombs’. Wat rustig, stemmig en een sfeer creërend die prima als achtergrond voor een psycho-thirller zou kunnen fungeren. Halverwege staat ‘Everybody’s Listening To The Fire’ dat ook weer een constante spanningsboog blijft vasthouden. Blaichman mag dan niet ’s werelds beste zanger zijn; hij weet wel hoe hij sfeerbepalend moet en kan zijn.

Country, Blues maar ook muzikale probeersels
Toch valt er meer te beluisteren. Denk aan ‘Someone Was Singing Hi Ho Silver’ dat een combinatie van country-noir en bluegrass is en waarbij hij Blaichman het nummer laat klinken alsof de scheidingsfilters uit de speakers zijn gesprongen. Vreemde eend en muzikaal experiment is waarschijnlijke het nog geen minuut durende ‘Moonbelly’. Een uitstapje naar de schurende country rock horen we bij ‘What’s That Sound’ en met ‘Parable Blues’, hoe kan het ook anders, maakt de Lord Youth een uitstapje naar de blues. Overigens is dit uitstapje zeer geslaagd en het is waarschijnlijk één van de betere tracks op dit album. Afsluiter ‘Cypress Grove’ is weer een rustige ballad met een lekkere “twang” en waarbij dat lome karakter prima in evenwicht wordt gehouden door de stem van Blaichman.

Gray Gardens is een “extended version” van de EP die vorig jaar uitkwam. Een album dat grotendeels uit twaalf sfeerbepalende folk/country-noir tracks bestaat met een ongepolijst karakter, aangevuld met enkele uitstapjes en muzikale probeersels. Al met al een meer dan verdienstelijk debuut. Oprecht, wat rauw en recht uit het hart en een aantal nummers die meer dan één luisterbeurt verdienen. Veel luisterplezier.

Country / Folk / Singer-songwriter