2015-11-15 07:00:00 • 5 min lezen

Lori Lieberman - Ready For The Storm

Label : Butler Records / Bertus Eindoordeel : 7,5

De Amerikaanse singer/songwriter Lori Lieberman is met Ready For The Storm terug. Een bijzonder album met een verrassend Nederlands tintje door samenwerkingsverbanden met diverse Nederlandse muzikanten.

De wereldhit ‘Killing Me Softly’ ‘Killing Me Softly’ werd in 1971 speciaal voor haar geschreven maar andere grote namen, zoals Roberta Flack in 1973 en The Fugees in de 90’er jaren, maakten er een wereldhit van met hun vertolking van dit nummer. Killing Me Softly vertelt eigenlijk het verhaal hoe Lori Lieberman een concert van Don Mc McLean heeft ervaren en is door componist Charles Fox speciaal voor haar geschreven. Na aantal albums in de 70’er jaren verkoos Lori een leven in de luwte en heel bewust voor het gezinsleven. Pas in de 90’er jaren kwam de liefde voor muziek weer bovendrijven en mede door aandringen van haar partner begon ze haar muziekcarrière nieuw leven in te blazen en met regelmaat komen er sinds die tijd albums uit. Nu is daar Ready For The Storm dat verrassende samenwerkingsverbanden kent met Nederlandse artiesten zoals Niels Geusebroek, de 3J’s en anderen.

Niels Geusebroek, de 3J’s ea. horen we voorbij komen Het is een sfeervol album geworden met rustig voortkabbelende luisterliedjes waarop goed te horen is dat Lorie Lieberman nog steeds over een mooie, heldere stem beschikt. Het merendeel van de nummers is dus tot stand gekomen in samenwerking met Nederlandse artiesten. Zo is het akoestische ‘A Piece Of Me’ een mooi melancholisch nummer geworden dat samen met de 3J’s is opgenomen en waarop Jan Kwakman ook vocaal te horen is. Het door Hennie Vrienten geschreven nummer ‘Hij Zingt’ horen we in de bewerking van Lori terug in ‘He Sings’ en het gevoelige ‘I Would Wait’ is een mooi duet met Niels Geusebroek geworden.

Ook Jackson Brown schreef een nummer Door de verschillende artiesten die meewerken en voorbijkomen, blijft het album boeiend want qua muziekstijl is Ready For The Storm verder niet bijzonder verrassend. Op ‘Three Days’ horen we Sandra van Nieuwland terug en bij het romantische en mierzoete ‘How I Wish’ is er een rol weggelegd voor Ruben Hein met zijn donkere stem. Toch is niet alles voorzien van een Nederlands tintje. ‘Alive In The World’ is door Jackson Brown geschreven, ‘Last Thing On My Mind’ door Tom Paxton en ‘Lucky Life’ door de Amerikaanse band The Refugees. Zo wordt de samenstelling van dit album natuurlijk wel een bijzondere.

Eindoordeel Lori Lieberman is een singer/songwriter. Dat weten we en dat horen we dus ook terug op Ready For The Storm. Verwacht niets spannends, geen uptempo, geen catchy stuff; het zijn vijftien pure, romantische en melancholische singer/songwriter-liedjes geworden die veelal vanuit een akoestische setting zijn opgenomen. De samenwerkingsverbanden zijn op zijn minst interessant te noemen waardoor het een sfeervol album is geworden. Veel luisterplezier.