Los Lobos - Native Sons

Label : New West Records

2021-07-31 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Latin / Rock / Soul
8,5

Los Lobos - Native Sons

Los Lobos tikt bijna hun 50-jarig jubileum aan. De band uit Oost-Los Angeles, in nog steeds de originele bezetting, staat bekend om de diversiteit van muziekstijlen die ze in hun nummers verwerken. Of het nu Rock, Soul, Folk, Mariachi, of Latin is, we hebben het in die bijna vijf decennia allemaal voorbij horen komen. Hun nieuwe album, Native Son, is eigenlijk een ode aan Los Angeles en bestaat grotendeels uit covers van artiesten die net zoals “De Wolven” deze metropool ook als hun thuisbasis hadden.

Los Angeles
Native Sons kunnen we het best omschrijven als het muzikale erfgoed van Los Angeles. De band, die altijd in één naam genoemd zal worden met hun allergrootste hit ‘La Bamba’ brengt met dertien nummers een ode aan LA. Toch verloochent de band zijn DNA niet want ook met de zorgvuldig gekozen set krijgen we weer een mengelmoes van muziekstijlen voorgeschoteld zoals eigenlijk alleen Los Lobos dat kan. De band staat bekend om hun creativiteit tijdens hun concerten waar vaak en veelvuldig geïmproviseerd wordt en ook vaak covers gespeeld worden. Die gave om allerlei stijlen naadloos met elkaar te kunnen combineren is misschien wel de kracht van “De Wolven” en dus is deze setlist eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Openen doen ze met ‘Love Special Delivery’ (2006), oorspronkelijk van de garagerockers Thee Midniters en nu heerlijk verpakt in een swingende versie met complimenten voor de blazers. Die blazers horen we nogmaals bij het heerlijk swingende ‘Farmer John’ en met ‘Dichoso’ kunnen we de sfeer van Havana als het ware voelen.

Creatief vakmanschap
Maar we komen ook covers tegen van grote namen; hun prachtige, ingetogen uitvoering van Jamaica Say You Will (Jackson Browne) is er ééntje om in te lijsten en ook de samenvoeging van Buffalo Springfield’s ‘Bluebird en ‘For What It’s Worth’ getuigt van creatief muzikaal vakmanschap. Met ‘Misery’ (Barrett Strong) is daar weer dat Motowngevoel terug en natuurlijk mag een Beach-Boys-cover niet ontbreken als we het over bands uit LA hebben; Los Lobos kiest voor een interpretatie van ‘Sail On, Sailor’. Met een band als Los Lobos weet je dat er ook Spaanstalige muziek wordt afgeleverd en het meeslepende en energieke ‘Los Chucos Suaves’ is hier het resultaat van. Zo blijft de band ons aangenaam verrassen met hun keuzes en hun versies van bekende en minder bekende nummers. Het enige eigen geschreven nummer is de titelsong waar Hidalgo de zang voor zijn rekening neemt. De afsluiter is een meer dan passende; de instrumentale ‘Where Lovers Go’ is een warme en romantische ‘”Chicano-soul”-klassieker (1965) van The Jaguars waarbij de band muzikaal zichzelf nog maar eens bewijst.

EindoordeeI
In 1984 was daar het album How Will The Wolve Survive? Welnu, enkele decennia later leveren “De Wolven” met Native Sons het bewijs dat de band band nog steeds over de creativiteit en kwaliteiten beschikt om een topplaat te maken. Dit is niet zomaar een lijstje van covers maar een vlekkeloze tributeplaat van bands en artiesten die net zoals deze wereldband hun hart verpand heeft aan Los Angeles, Californië. En het bijzondere hiervan is dat Native Sons toch een echte Los Lobos plaat is geworden. Bij het album zit een boekje met mooie inerlines, foto’s en achtergrondinformatie van elk gekozen nummer. Dit is een album dat je eigenlijk fysiek in je verzameling moet hebben. Veel luisterplezier.

Folk / Latin / Rock / Soul