2019-03-23 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Louise Lemón - A Broken Heart Is An Open Heart

Met een albumtitel als A Broken Heart Is An Open Heart en een al even aansprekende albumhoes is de interesse snel gewekt bij dit tweede album van de Zweedse singer/songwriter Louise Lemón.

Overweldigende kracht en kwetsbaarheid
Na het goed ontvangen debuutalbum Purge uit 2018 is daar nu de opvolger. Wederom weet de Zweedse een wat donkere atmosfeer te creëren met over het algemeen een wat minimalistisch instrumentarium waarbij de synths ook weer nadrukkelijk aanwezig zijn. Maar het is vooral datgene dat ze vocaal presteert dat indruk maakt. Langgerekte vocalen die de soms wat melancholische teksten versterken en in een grijze sluiter van mystiek hullen. Bij de eerste tonen van opener ‘Sunlight’ moet ik meteen aan ‘Someone Like You’ van Adèle denken. De klankkleur, de kracht en de kwetsbaarheid zijn overweldigend. Meteen daarna is daar Monana, een door synths gedragen nummer waar piano voor het contrast zorgt en de Louise ons ook weer aan de hand neemt door de haar gecreëerde duisternis.

Vintage geluidsapparatuur
Het gevolg van deze opening is dan ook dat deze Zweedse met haar betoverende stem je na twee nummers al in haar web gevangen heeft. Toch is er nog voldoende variatie zoals bij ‘Not Enough’ waar de drums worden toegevoegd en dat iets meer vaart heeft. ‘Cross’ is broeierig en intens, mede door de gitaarsolo. Met een titel als ‘Swimming In Sadness’ zal het geen verrassing zijn dat de melancholie hier het toverwoord is. Louise haar stem en verder alleen de piano; kippenvel. Zoals gezegd is er volop diversiteit want met ‘Honest Heart’ is daar een wat Bluesachtige ballad met een prachtig samenspel van gitarist en pianist in het centrale deel. Het album is overigens in Kopenhagen opgenomen met vintage geluidsapparatuur om deze sound te creëren. Afsluiter is de titelsong waarmee Louise nog één keer haart punt maakt en breekbaarder als ooit klinkt. Diepe buiging.

A Broken Heart Is An Open Heart is een prachtig album geworden en misschien is deze Louise Lemón wel één van de beste muzikale geheimen op dit moment. Het is vooral kracht en kwetsbaarheid die ze weet te verweven in iets van een mysterieuze stemming. Als bonus is er een extra schijfje bijgevoegd met zes tracks die eind 2018 live zijn opgenomen in Vega, Copenhagen. Dit album is in ieder geval genoteerd voor het jaarlijstje van 2019. Veel luisterplezier.

Louise Lemón Live:
13 april: Roadburn Festival, Tilburg

Pop / Singer-songwriter