2020-07-02 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Elektro / Instrumentaal
7,5

Love-Songs - Nicht Nicht

Het Duitse trio Love-Songs heeft sinds 2013 al een aantal EP’s en andere releases uitgebracht met hun wat experimentele Elektro-sound. Onlangs brachten ze hun nieuw volwaardige album Nicht Nicht uit.

Grote diversiteit
Het trio opereert vanuit Hamburg en heeft in de afgelopen jaren een eigen sound ontwikkelt die een soort van experimentele Elektro vormt gecombineerd met beats en diverse percussie met hier en daar Afrikaanse en Aziatische invloeden. Opener ‘Proxy I’ heeft een haast meditatieve werking waarbij de bekkens deze track een wat Aziatisch karakter meegeven. De composities van Love-Songs zijn de afgelopen jaren vaak omarmd door DJ’s in het clubcircuit en ook op  Nicht Nicht staan enkele nummers die zich daar uitermate voor lenen. Tracks als ‘Das Labyrinth’, met hier en daar een vocale klank, en ‘Selbstauflöser Teil 2’ zullen door hun hypnotiserende en pulserende beats en percussie ook weer omarmd worden. De titelsong opent met een repeterend synthgroove en wordt langzaam uitgebouwd met wat samples en fungeert als een soort breekpunt op het album. Meest radiovriendelijke track is waarschijnlijk ‘Tisch Mit Drei Weinen’ dat ook weer fijnzinnig wordt uitgebouwd. ‘Proxy II’ is een ruim zeven minuten durende track met een wat meer experimenteel karakter alsof we naar een live-take luisteren. Maar zoals wel vaker trekt de afsluiter toch alle aandacht; het langste nummer van Nicht Nicht toont de veelzijdigheid van dit trio nog maar eens; vanuit een wat Afrikaanse groove ontwikkelt het nummer zich met een grote diversiteit; soms jazzy, soms experimenteel en met een diversiteit aan soundscapes en ritmes.

Nicht Nicht is een album waar waarschijnlijk niet iedereen voor warm zal lopen. De zeven tracks zijn op een paar gezongen klanken en woorden na instrumentaal en hebben een wat mysterieus karakter en de invloeden vanuit andere continenten zijn duidelijk voelbaar. Een interessant album waar je na elke luisterbeurt weer nieuwe accenten ontdekt.

Alternative / Elektro / Instrumentaal