Atmosferisch nieuw album van Low Roar vol met muzikale soundscapes

2017-07-04 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Low Roar - Once In A Long, Long While

Ryan Karazija kennen we wellicht nog als voorman van de indieband Audrye Sessions. Toch kende deze band geen lange houdbaarheidsdatum en sinds 2011 is deze singer/songwriter uit Oakland, California, solo actief.

Label : RTBE F-L GROOVE / PIAS

In 2011 zag het titelloze debuutalbum het licht maar de doorbraak kwam vooral na de meer dan goed ontvangen opvolger ‘O’ uit 2014. Inmiddels heeft de singer/songwriter zich dan al gevestigd in IJsland en laat hij zich ook beïnvloeden door artiesten uit dat Noordelijke land met die mysterieuze krachten. Nog groter wordt zijn bekendheid als dé grote naam uit de Game-wereld, Hideo Kojima, twee nummers van dat album ‘O’ (‘Easy Way out’ en ‘I’ll Keep Coming’) gebruikt in de game Death Stranding. Ineens kent gehele game-community Low Roar. Nu is daar zijn derde album en wederom schotelt hij ons atmosferische, landscape-achtige, melodieuze nummers voor waarbij hij zijn persoonlijke gevoel en verdriet (hij heeft net een scheiding achter de rug) deelt.

Een prachtig duet
Heel langzaam zwellen bij opener ‘Don’t Be So Serious’ de synths aan en vervolgens horen we Ryan Karazija zijn stem; ietwat mysterieus, ingetogen maar toch aangenaam. Innemend is misschien ook wel een juiste typering. Knap is dat hij de spanning die hij gaandeweg weet op te bouwen, het gehele nummer voelbaar is. Vooral het laatste deel van dit prachtige nummer waarbij de piano prominent aanwezig kan zomaar een kippenvelmoment worden. Mocht je nog niet onder de indruk zijn van de opener dan is de kans groot dat het vervolg ‘Bones’ wél zal beklijven; een prachtig gevoelig duet met de IJslandse zangeres Jófríður Ákadóttir. Dat mysterieuze, ambiente is iets dat we op het hele album terug horen. Luister naar het weidse St. Eriksplan en het meer dan persoonlijke ‘Without You’ waarin hij vertelt hoe het leven na zijn scheiding voelt. (“And as I struggle to maintain my position / The oil's dried from this heart of rusted tin / And I wonder if I'll survive this / Without you”)

Doorbreken door de wereld van Video Games
Of de twee nummers die gebruikt werden voor de game Death Stranding nu wél of niet de doorbraak betekenden, met ‘Give Me An Answer’ vinden we ook op dit album een nummer terug dat even dreigend is. Toch is er veel contrast terug te vinden op Once In A Long, Long While. Het haast lieflijke en minimalistische maar uiterst sfeervolle ‘Gosia’ is qua instrumentarium mijlenver verwijderd van de titelsong waarbij Karazija weer volop gebruik maakt van diverse synths of een muzikaal soundscape te creëren. ‘Crawl Back’ is geheel instrumentaal en vormt een soort van overgang tot het laatste deel van dit album. ‘Miserably’ weet hij knap erg “klein” te houden. Afsluiter ‘13’ is misschien de enige dissonant op dit album want het instrumentale pianostuk pas niet in het geheel.

Once In A Long, Long While is een heerlijk, sfeervol, ambient album geworden. Een album dat puur en oprecht klinkt en waarbij je al luisterend heerlijk weg kunt dromen. Maar ook als achtergrondmuziek bij een goed gesprek en glas wijn rendeert dit album meer dan prima. Enige track die wat uit de toon valt is wellicht het al eerder genoemde ‘13’, maar een kniesoor die daar over valt. Overigens is het album voorzien van een smaakvol samengesteld boekje met alle songteksten. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter