2017-03-20 07:00:00 • 10 min lezen

Lucas Hamming - Luck is for Suckers

Lucas Hamming - Luck is for Suckers Label: PIAS Eindoordeel: 7,5

Het verhaal van Lucas Hamming begint in 1993 toen hij het licht zag. Ruim zeven jaar geleden kreeg Hamming een rol in de jeugdfilm Lover and Loser waar hij met Martijn Lakemeier het nummer “Eva” zingt. Als gitarist bij Only Seven Left betrad hij diverse podia. Wanneer hij met de Beste Singer-songwriter van Nederland meedoet, scoort hij voor een groot publiek. Wanneer hij daarna een jaar lang de vaste huisband voor DWDD is, is zijn naam in Nederland gevestigd. Met het album HAM debuteert hij in 2015. Diverse singles passeren de revue en krijgt hij met het Are You With Me in 2016 de het thema nummer voor de Serious Request inzamelactie.

Dit nummer is terug te vinden op dit album. "Love is for Suckers" is een bekend album van Twisted Sister maar met Luck is for Suckers is het even een andere koek. Hamming weet afstand te houden van de traditionele singer-songwriters compositie. Met dit album weet Hamming een prima pop album te maken met wat rock en jaren 90sounds dat nu weer populair is. “Go To Let Go” met alle achtergrond vocalen klinkt zelfs als een stevige Depeche Mode, al is de zang van Hamming ieler. Dit klinkt het gehele album door, waardoor mensen kunnen afhaken.

Hamming moet het voornamelijk hebben van de songwriters kunst en het gitaarspel. “Be Good or Be Gone”, “Thrill of the Chase” of “Temporary Remedy” zijn heerlijke songs al zou een volle rockstem of misschien een zangeres deze songs naar grotere hoogten kunnen brengen. Maar de keus is om het zelf in te zingen en dan houd je ook de regie. “Method To My Madness” en “Always on the Run zijn het concept dan wel geslaagd. Hier hoor je meer de passie en power van Hamming in. Over het algemeen kent het album goede liedjes.