Lucie Silvas bewijst op E.G.O. hoe veelzijdig ze is

Label : FURTHESTPOINT

2018-09-06 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop / Soul
8,5

Lucie Silvas - E.G.O.

Als we de naam Lucie Silvas horen denken we waarschijnlijk terug naar een kleine dertien jaar geleden toen ze een megahit had met ‘What You’re Made Of’ en later het toch wel verrassende duet met Marco Borsato, ‘Everytime I Think Of You’. Nu is ze terug met een nieuw album, E.G.O., maar wellicht nog belangrijker; ze is terug met een nieuwe sound.

Geen nieuw contract
Naast de eerder genoemde hits was er natuurlijk haar smaakvolle vertolking van Metallica’s hit ‘Nothing Else Matters’; een uitvoering die alle criticasters tot tevredenheid stemde. Daarna werd het stil want omdat succes bij het tweede album The Same Side uitbleef, liet het label haar vallen. Ze verliet de muziekscene nooit echt helemaal maar ze bracht ook geen nieuw werk uit. Tot 2015 toen daar ineens Letters To Ghosts was. In dat jaar trouwde ze ook met John Osborne van het country-duo Brothers Osborne en onbedoeld zorgde dat waarschijnlijk voor een soort vliegwiel. Samen met producer John Green (o.a. James Bay en Lady Antebellum, Paloma Faith) ging ze de studio in Nashville in om aan dit nieuwe album te werken. Sterker nog, ze verhuisde er zelfs tijdelijk voor naar één van de Amerikaanse steden waar muzikaal talent ontwikkeld wordt. Resultaat is een nieuw album waar Lucie laat horen ook duidelijk wat anders te kunnen dan een mooi liedje zingen begeleid door piano.

Meer muzikale gezichten
Zo valt er volop te genieten op E.G.O., wat eigenlijk de afkorting is voor “Everybody Gets Off”…..  . Opener ‘Kite’ is meteen een aangename verrassing met die typisch Amerikaanse Classic rocksound; gitaren, een stevige drumpartij en het lieve karakter laat ze achter zich. Dat stoere neemt ze ook mee in andere tracks. Nummers als ‘First Rate Heartbreak’ en ‘Smoke Your Weed’ laten ons een totaal andere Lucie zien dan zoals wij haar nog kennen. Weg is die lieve zangeres achter de piano. Maar op dit nieuwe album toont Lucie meer gezichten. Luister maar eens naar het heerlijke ‘Girls From California’ dat een aangename West Coast-sound heeft meegekregen en waar de invloeden van The Beach Boys duidelijk hoorbaar zijn.

70’s vibe
Hoogepunt van het album is waarschijnlijk ‘Black Jeans’, een nummer dat met gesloten ogen herinneringen oproept aan de gouden ‘70’s; de tijd van Fleetwood Mac en het is bij deze track alsof we naar een demo van ‘Dreams’ luisteren waarbij niet Stevie Nicks zingt maar Lucie Silvas. Nummers als ‘People Can Change’ en ‘I Want You All For Myself’ zijn dan wel wat rustiger maar hebben toch veel meer body en karakter dan de muziek zoals ze die tijdens het begin van haar carrière maakte. Op de ballad ‘Everybody Looks Beautiful’ pakt ze vervolgens net zo makkelijk terug naar een soul. Met een echtgenoot die een gevestigde naam binnen de Country muziek is mag deze stijl niet ontbreken; ‘My Old Habits’ en ‘Change My Mind’ hebben dan ook duidelijk Country-invloeden.

Een meer dan geslaagd album waarmee Lucie Silvas bewijst een veelzijdig zangeres te zijn die soepel tussen diverse muziekstijlen kan laveren. De productie is top, de sessiemuzikanten meer dan prima en vocaal is Lucie gewoon volwassener geworden. Met E.G.O. bewijst Lucie Silvas dat ze terug is, en waarschijnlijk nu definitief! Een album dat erg toegankelijk is en geschikt voor een heel breed publiek. Veel luisterplezier.

Country / Pop / Soul