2016-01-23 07:00:00 • 4 min lezen

Lucinda Williams - The Ghost Of Highway 20

Label : Highway 20 Records Eindoordeel : 9

Nog geen twee jaar na het meesterwerk Down Where The Spirit Meets The Bone komt singer/songwriter Lucinda Williams met een nieuw epos; de dubbelaar The Ghosts Of Highway 20.

De koningin van de Americana Lucinda Williams wordt wel “The Queen Of Americana” genoemd. Deze Amerikaanse singer/songwriter heeft zich in haar ruim 35-jariige carrière ontwikkeld tot een artiest waar je niet omheen kunt. Dit album kan grotendeels als een retrospectief gezien worden op haar jeugd en haar vele herinneringen aan het leven aan en rondom Interstate 20 die van Texas naar South Carolina loopt. Lucinda staat al jaren aan de top en bekend als een perfectionist. In haar lange carrière bracht ze feitelijk pas 11 studio-albums uit, puur omdat ze nooit vond dat het klaar en goed genoeg was om uit te brengen. Hoe opvallend is het dan dat na het eerder genoemde meesterwerk uit 2014 er nú al een opvolger ligt; en wat voor één.

Veel persoonlijke teksten en materiaal The Ghost Of Highway 20 bestaat uit twee schijfjes met een totaal van 14 nummers waarvan er twaalf eigen materiaal zijn. Lucinda laat zichzelf op dit album van haar beste zijde zien; haar doorleefde, slepende en indringende stem met dat typisch zuidelijke accent gecombineerd met enkele topgitaristen pur sang als Greg Leisz (pedal steel), Bill Frisell en Val McCallum zorgen voor een ongelofelijk indringende plaat. Op de ruim 6 minuten durende opener ‘Dust’ geeft Lucinda meteen haar visitekaartje af en dit nummer geeft een goede impressie voor het overige materiaal. Zoals gezegd is veel van het materiaal semi-autobiografisch en een aantal nummers gaan dan ook over haar recent overleden vader (een universitair docent Engels en dichter). In ‘Dust’ horen we een gedicht van hem voorbij komen en het indringende ‘If My Love Could Kill’ gaat over de verloren strijd met Alzheimer.

Ook komen we een Springsteen-cover tegen Het melancholische ‘Louisiana Story’ gaat over jeugdherinneringen en naar eigen zeggen is dit het meest persoonlijke nummer. In ‘Bitter Memory’ gaat het tempo wat omhoog en op dit nummer horen we alleen Lucinda, begeleid door gitaren. Op de ietwat rauw neergezette Springsteen-cover ‘Factory’ horen we haar stem trillen en ‘Close The Door On Love’ ontpopt zich na een akoestische start tot een geweldig nummer waar ook de heren gitaristen weer volledig los gaan. De ballad ‘If There’s A Heaven’ klinkt vertrouwd en is simpelweg prachtig. Voor de afsluiter ‘Faith & Grace’ moet je even gaan zitten. In dit ruim 12 minuten durende epos komt alles nog een keer samen; de cohesie en samenwerking met gitaristen is op dit als jamsessie aandoende nummer voelbaar in elke vezel van je lichaam.

Eindoordeel Het is nog vroeg in het jaar maar The Ghost Of Highway 20 is bij dezen genomineerd voor de jaarlijstjes; sterker nog, misschien wordt er in 2016 wel geen betere plaat meer afgeleverd. Lucinda Williams weet als geen ander invloeden als blues, folk, country samen te smelten tot Americana zoals geen ander dat kan. Voeg daarbij haar vaak persoonlijke teksten, haar stem en de samenwerking met ’s werelds beste gitaristen in dit genre en je het een topplaat. Deze dubbel-cd is een meesterwerk en zorgt voor bijna anderhalf uur ademloos muziekgenot. Een diepe buiging! Veel luisterplezier.

Lucinda Williams live: 27 januari : Paradiso Amsterdam