Jubileum album voor Lucinda Williams

Jubileum album voor Lucinda Williams

2017-11-02 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop / Rock
8

Lucinda Williams - This Sweet Old World

Jubilea-uitgaven zijn aan de orde van de dag. Live-uitvoeringen van albums die 10, 25 of 30 jaar oud of speciale box-versies worden met regelmaat uitgebracht in een diversiteit aan speciale uitgaven. Nu is daar ook de remake van het uit 1992 afkomstige album This Sweet Old World van Lucinda Williams.

Label : Highway 20 Records

Het album is volledig opnieuw ingespeeld
Vooropgesteld dat het verbazing wekt dat juist een Multi-Grammy artiest als Lucinda Williams besluit om een 25-jarig album af te stoffen en op te poetsen. Toch is het zo dat Lucinda samen met haar man en producer Tom Overby besloot om van dit album een remake te maken. En dan een echte remake want met haar vaste band besloot ze het album in een tiental dagen volledig opnieuw in te spelen. Die vaste band mag absoluut genoemd worden en bestaat uit een aantal ras muzikanten; Stuart Mathis op gitaar, David Sutton op bas en drummer Butch Norton. Toch moeten we ook de naam van de legendarische pedal-steel gitarist Greg Leisz noemen die in 1992 ook aan het origineel meewerkte. In een interview gaf Lucinda dit hele proces erg spannend was ; "After we got in the recording studio and we got going, I got really pumped up about it,"

Totale remake inclusief vier nieuwe tracks
Het eindresultaat mag er zijn. Zo klinkt opener ‘Six Blocks Away’ dynamischer dan het origineel en op zich is dat natuurlijk ook niet vreemd want de opnamekwaliteit ed. is in 25 jaar natuurlijk wel sterk verbeterd. Zelf zegt de Queen of Americana-music hierover: “That was one of the ones where I was like, 'Ugh,'/ about a painful longing for something that, as Tom Petty once put it, is "so close and still so far out of reach.". Het nummer heeft dan ook niets aan kracht ingeboet. Verder is het stemgeluid van Lucinda natuurlijk de afgelopen decennia ook rauwer en doorleefder geworden, elementen die haar muziek en liedjes alleen maar geloofwaardiger maken. Verder vinden we vier tracks terug die in ’92 niet op het origineel terug te vinden zijn; het lekker vet aangezette ‘Factory Blues’, het rauwe ‘What You Don’t Know’ en de wat meer ingetogen en melancholische nummers ‘Wild And Blue’ en ‘Dark Side Of Life’ die het album absoluut verrijken. Om aan te geven hoe perfectionistisch Lucinda is ingesteld blijkt wel uit de remake van ‘He Never Got Enough Love’, waarbij naast de melodie, zelfs wat tekst is herschreven en het nummer ook een andere titel heeft gekregen; ‘Driving Down A Dead End Street’.

Liefhebbers en fans zullen dit album natuurlijk aanschaffen. Met het origineel brak Lucinda niet door overigens, dat succes kwam pas later met Car Wheels On A Gravel Road uit 2000 en The Ghoast Of Highway 20’ uit 2016. Met andere woorden, voor diegene die nog niets in de muziekkast heeft staan van deze inmiddels 64-jarige Queen Of Americana Music zou dit ook een hele mooie kennismaking zijn. This Sweet Old World is een prachtige plaat. Veel luisterplezier.

Country / Folk / Pop / Rock