Lucinda Williams - Good Souls Better Angels

Label : Highway 20 Records

2020-05-01 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Blues / Rock
9

Lucinda Williams hoeft geen introductie meer. We kennen inmiddels deze 67-jarige singer/songwriter wel met die doorleefde stem en met een nog steeds ongekende energie én ambitie. Met drie Grammy’s op zak heeft ze haar sporen ruimschoots verdiend en met Good Souls Better Angels brengt ze misschien wel haar meest persoonlijke album waarbij ze ook actuele politieke en maatschappelijke problemen aan de kaak stelt.

IJzersterke band
Good Souls Better Angels is onbedoeld een meer dan actueel album geworden in deze bijzondere tijd. Ook voor dit nieuwe album werd Lucinda,  “Lu” voor intimi, bijgestaan door haar band en die trekken bij de opener ‘You Can’t Rule Me’ meteen van leer. Natuurlijk is daar die doorleefd klinkende stem van Lucinda alsof ze dagelijks een slof sigaretten en een halve fles Whisky nuttigt, maar het is ook die gruizige gitaar en de strakke ritmesessie die de toon zetten. Want het is meteen duidelijk dat haar vaste band (Butch Norton op drums, Stuart Mathis op gitaar en David Sutton basgitaar) en de Amerikaanse singer/songwriter elkaar tot grote hoogte drijven. Ook een nummer als ‘Pray The Devil Back To Hell’ kent een prachtige opbouw met een krachtige apotheose.

President van de VS
Zoals gezegd horen we op dit nieuwe album van de Multi Grammy-winnares actuele thema’s voorbijkomen; luister maar eens naar het door de gruizige gitaar opgezweepte ‘Bad News Blues’ dat gaat over de hoeveelheid en slechte kwaliteit van het nieuws dat we dagelijks over ons heen gestort krijgen. Niet raar als we president Trump vrijwel elke dag “fake news” horen zeggen. En ook bij ‘Man Without A Soul’ neemt mevrouw Williams geen blad voor haar mond als we haar “You're a man without shame /Without dignity and grace / No way to save face / You're a man without a soul” horen zingen. De bitterheid druipt werkelijk van deze indringende song, compleet met gierende gitaarsolo, en je hebt niet veel verbeelding nodig om de indruk te krijgen dat ze het ook hier over de huidige president van de VS heeft. Lucinda heeft een schat aan ervaring en weet dus prachtige liedjes te schrijven die voor het nodige contrast zorgen. ‘Big Black Train’ is een prachtig pijnlijke ballad die ons meeneemt naar de zwarte tijd van een depressie en met ‘Shadows And Doubts’ zet ze nog maar eens subtiel een kanttekening bij de invloed van de tegenwoordige Social Media.

Prachtige ballads
Zo blijft het album van ongekend hoog niveau. ‘When The Way Gets Dark’ is een aangenaam rustmoment, ‘Bone Of Contention’ “rockt” en op het laatste deel van het album trekt de band onder aanvoering van Miss. Willams nog eens alle registers open met het rauwe ‘Down Past The Bottom’ en de slowburner ‘Big Rotator’. Maar zoals wel vaker wordt ook hier het beste tot het laatst bewaard; het ruim zeven minuten durende ‘Good Souls’ is met recht het hoogtepunt van dit album; een prachtige ballad waar we nog één keer die doorleefde stem van Lucinda horen, volledig in balans met de bandleden die ook perfect aanvoelen dat bij deze afsluiter alles ingetogen moet zijn. (“Keep me with all of those / Who help me find strength / When I'm feeling hopeless / Who guide me along / And help me stay strong and fearless”)

Good Souls Better Angels is een prachtig, eerlijk en soms wat donker album geworden. Aan de andere kant roert Lucinda thema’s aan zoals doorzettingsvermogen, veerkracht en in de verte… hoop. Een topalbum waarmee Lucinda Williams wederom bewijst een singer/songwriter van een hoog niveau te zijn. Veel luisterplezier.

Americana / Blues / Rock