2019-04-17 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Lucy Kitt- Stand By

Met Lucy Kitt is er een nieuwe naam opgestaan binnen het genre singer/songrwriting. Met haar akoestische gitaar en zelf geschreven intieme liedjes weet ze inmiddels Groot Brittannië te veroveren.

Carrière in Groot Brittanië
Na een muzikale jeugd stapte ze als 16-jarige in de grunge band Ostara maar ze verliet de band ook weer om te kunnen studeren aan de universiteit van Kent. Daar groeide haar voorliefde voor folk en akoestische muziek en in 2007 haalde ze het tot de halve finales van de BBC Radio 2 Young Folk Awards. Dit zorgde vervolgens voor de gewenste springplank en de afgelopen jaren heeft ze aan haar carrière gewerkt. Nu is daar haar debuutalbum Stand By met tien ingetogen Folk-achtige songs die vooral een akoestisch karakter hebben.

Ingetogen en smaakvol
Het is vooral Lucy die zichzelf op de akoestische gitaar begeleidt op kleine, ingetogen liedjes die gaan over de verhalen van het leven die iedereen kent. De vlotte openingstrack en titeltrack is ‘Stand By’ gaat over die relatie die geen stand hield en zo nu en dan horen we een subtiel aanwezige slidegitaar die juist voor dat kleine beetje extra spanning zorgt. Op sommige nummers zoals ‘Said And Done’ en ‘Eagle’ horen we een iets rijker instrumentarium zoals drums en basgitaar maar is het vooral het gitaarspel van multi-instrumentalist Sam Beer (Treetop Flyers) dat van hoge kwaliteit is. Maar het is vooral haar stemgeluid die er voor zorgt dat je aandachtig blijft luisteren. Nummers als ‘Days Like These’ en het met wat Americana-invloeden doorspekte ‘Thief’ zijn gewoon prima luisterliedjes. Op de sfeervolle en akoestische afsluiter ‘Better Days’ is het nog één keer Lucy en haar gitaar.

Tien smaakvolle, goed gearrangeerde liedjes die liggen op het snijvlak van Folk en Singer/songwriting. Lucy Kitt bewijst heeft zelf alles geschreven waardoor dit album nog net wat meer glans krijgt. Voor de liefhebbers van dit genre absoluut een aanrader. Als we een minpunt moeten noemen is het de speeltijd; die is "slechts" een kleine 30 minuten. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter