Lucy Spraggan - Choices

Label : Cooking Vinyl

2021-03-03 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Lucy Spraggan - Choices

Lucy Spraggan is één van die artiesten die een succesvolle carrière wist op te bouwen na een talentenjacht. Het Britse publiek omarmde de singer/songwriter in de X-factor editie van 2012 en met Choices levert ze inmiddels haar zesde album af!

Lastige periode
Het ging de 29-jarige Lucy de afgelopen jaren niet voor de wind en zelf gaf vertelde ze onlangs dat ze eigenlijk niet bewust bezig was om een album te schrijven. Maar toch, een verbroken relatie, problemen met haar gezondheid en de pandemie zorgen voor een bijzonder jaar. En toch is daar nu Choices, haar zesde album inmiddels. Ze opent met het vlotte ‘Flowers’, lekker catchy, met een beetje een country “twang” en misschien wel een iets uitdagendere houding dan we van haar gewend zijn. De sfeer van dit nummer trekt ze verder door op het album waarbij ze het als het ware van daken schreeuwt dat het weer goed met haar gaat. Nummers als ‘Run To The Hills’ en ‘Roots’ stralen als het ware positiviteit uit en luisteren makkelijk weg.

Kwetsbaar en persoonlijk
‘Heartbreak Suites’ klinkt best vrolijk maar schreef ze in de periode toen haar huwelijk strandde en ze vaak in hotels verbleef om aan de realiteit te ontsnappen (“I spend all my time in the heartbreak suites / I spend all my time avoiding me”). Ook ‘I Spent A Night In The Desert’, een ode aan de vriendschap, is een radiovriendelijke hit-in-de-dop, Animal’ gaat weer richting EDM met wat rapelementen en met ‘You’ve Let Yourself Down’ zijn de Britpop invloeden duidelijk hoorbaar. Mooi is het akoestische en persoonlijke ‘Sober’ over haar besluit om afstand te nemen van alcohol en de pianoballad ‘If I Had A God’ waar ze met zichzelf in gesprek gaat over de vraag wat ze zou doen als ze gelovig zou zijn. Kortom, een stuk zelfreflectie en zich kwetsbaar opstellen is deze Britse niet vreemd. Zo weet de 29-jarige singer/songwriter een goed niveau vast te houden en richting einde tovert ze nog een paar sterke nummers uit haar hoge hoed. Het stoere ‘Wild’ maar vooral de titelsong is het hoogtepunt van het album. Het mooi ingetogen nummer geeft precies weer aan in welke fase in haar leven Lucy zich op dit moment bevindt. Zelf zegt ze hierover: “I feel good, I feel happy and I feel like I’m on the right path, regardless of all the stuff that’s gone on.”. Met het uiterst aanstekelijke ‘Why Don’t We Start From Here’ sluit ze dit nieuwe album af.

Choices is gewoon een goede popplaat geworden. De dertien tracks vertellen haar verhaal van de afgelopen jaren en is dan ook haar meest persoonlijke album. Nergens zakt ze door de ondergrens en een aantal nummers, waaronder de titelsong, steken boven het spreekwoordelijke maaiveld uit. Choices zal in Engeland waarschijnlijk weer hoge ogen gooien en met deze radiovriendelijke pop bestaat er uiteraard een kans dat ook hier de radiostations deze nieuwe plaat gaan draaien. Veel luisterplezier.

Pop