2014-03-22 07:00:00 • 12 min lezen

Luka Bloom -

Luka Bloom – Head and Heart Label: V2 Eindoordeel: 7,5

De Ierse singer- songwriter kijkt met dit album terug in de tijd. Zijn wens om “My Wild Irish Rose” van Chauncy Olcott, op te kunnen nemen, is nu in vervulling gegaan. Het is dan ook één van de meest intense nummers op dit album vol covers. Het blijkt weer moeilijk te zijn om vanuit je hart of je hoofd een keuze te maken.

Barry Moore leverde zelf twee eigen songs op het album. “Give You Wings” en “Liffeyside” kennen dezelfde country stijl. Samen met Paul Ware Trio gaat Barry op zoek naar een nieuwe invulling van zijn singer- songwritersschap. Hoewel Barry niet als zijn broer Christy Moore wil klinken, heeft Barry 35 jaar geleden zijn naam veranderd in Luka Bloom. “Luka” naar het liedje van Suzanne Vega en Bloom naar het uitluiken van zijn talent. Al wordt ook wel eens gezegd dat hij het uit het boek “Ulysses” heeft. Zijn doorbraak kreeg Luka begin jaren 90. De zanger met zijn akoestische gitaar bracht de luisterliedjes met een beat, die hij tijdens het spelen produceert. Hij houdt van Nederland, woonde en speelde een poos op straat in Groningen, nam hier de live albums “In Groningen” en “Amsterdam” op en keert regelmatig terug op de Nederlandse podia. Met zijn dertiende album duikt Luka Bloom in zijn platenkast en zoekt hij zijn favoriete nummers uit. Het zijn dan voornamelijk covers van oude (Ierse) liedjes als Fred Weatherly’s “Danny Boy” en Ewan MacColl ‘s “Joy of Living” en “The First Time That I Saw You”. Het laatste schreef “Dirty Old Town” MacColl voor zijn 2de vrouw, Peggy die in zijn band speelde en verliet daarom zijn vrouw en kinderen (Kirsty MacColl).

Bloom gaat niet direct voor de meest bekende stukken. Don McLean’s “Vincent” of “American Pie” laat hij liggen, maar neemt het gevoelige “And I Love You So”. Van “Rhinestone” Glen Campbel neemt hij “Gentle On My Mind”. Op het album “Keeper of The Flame” brengt hij juist hits-covers die meer uit het popgenre komen. Wellicht dat met deze country –side, Luka een nieuwe weg heeft ingeslagen.