2016-03-13 07:00:00 • 6 min lezen

Lukas Nelson & the Promise of the Real – Something Real

Lukas Nelson & the Promise of the Real – Something Real Label: Bertus Eindoordeel: 7,5

Zo daar sta je dan. In een studio met je grote held Neil Young. De man waar je ooit eens een kaartje voor kocht om naar een concert van hem te gaan. Ontmoet ene Anthony die zijn energie kwijt kan op een drumstel. Samen besluiten ze een band te beginnen. Dat zat al in de genen, zeker wanneer je vader een groot country folk zanger is. Willy Nelson staat bekend om zijn karakteristieke stem dat naadloos verbonden is met de country.

Wanneer Lukas dezelfde klankkleur in de stem krijgt besluit hij samen met zijn boer Micha een andere stijl te kiezen. Wellicht geïnspireerd door Axel Rose, kiest hij de kant van de rock. Geen harde rock maar de midstream rock dat doet denken aan John Fogerty en John Mellencamp.

Ja daar sta je dan met je maatjes tegenover de held van je leven, met een vraag die hij stelt. Kun je met mij een album maken. Het album “The Monsanto Years” werd met Lukas en Micha met de band opgenomen. “A Rock StarBucks A Coffe Shop” is een bekende nummer van dat album. Daar waar Young zich kritisch uit tegen de biotechnologie en levensmiddelen industrie.

Nu is het aan de broeders Luke en Micha zelf. Het derde album is zeker volwassener geworden dan de voorgangers en daar ervaring met het opnemen met Neil Young zeker aan bij gedragen. De gitaarsolo op “Ugly Color” en het rockende “I’ll Make Love To You Anytime” is in de lijn van Youngs album. Tevens leent Young zijn stem aan het nummer “San Francisco”. We doen de heren Nelson te kort om het album af te doen als een pseudo Young album. De Amerikaanse ruwe rock is herkenbaar qua sound door de stem en stijl van rock met een vleugje countryfolk. De verdienste is geheel voor Luke. “Suprise”, “Georgia”, “Everything is Fake” en “Set Me Down On A Cloud” zijn prachtige songs met een biografische tekst dat je meeneemt in de wereld van een zoon van een legendarische Willy Nelson.