2014-12-14 07:00:00 • 8 min lezen

Luke Sital - Singh

Luke Sital – Singh – The Fire Inside Label: Parlophone Warner Eindoordeel: 8

Wordt de BBC Sound of 2014 poll, de nieuwe trekpleister voor jong en nieuw talent van Engeland?

Na George Ezra is dit album van Luke Sital-Singh wederom een mooi product uit deze lijst. Deze lijst wordt samengesteld door muziek critici en mensen uit de industrie. Dit maal geen bel spelletjes en dertien in dozijn opgelegde songs of criteria waar men aan moet voldoen. Voormalige winnaars waren 50ct, Adele, Mika en voor 2014 was het Sam Smith. Maar de nominaties doen het zeker niet slechter dan de winnaar. Naast Ezra zijn Skrillex, Florence & the Machine, Duffy, The Ting Tings, Lady Gaga en vele anderen doorgebroken tot het grote publiek. De singer – songwriter viel al op en heeft dezelfde kenmerken als Ezra. Alleen de stem van Ezra is zwaarder waardoor het volwassener klinkt. Luke heeft de combinatie van singer songwriter en pop de laatste jaren verbeterd door meer emotie in de songs te leggen. “Lilywhite” en “Nothing Stays The Same” zijn songs waarbij je direct de overgang naar volwassenheid in de songs hoort. “Nearly Morning” is nog een song dat wellicht uit het verleden komt en past bij de voorgaande EPs. De single “Greatest Lover” ligt lekker in het gehoor en springt er uit doordat het meer een popsong is, dan een singer songwriters song. “I Have Been A Fire” begint rustig en wordt er gewerkt naar een climax waana het terug naar het pianospel gaat. Maar de popsongs zijn niet vergeten “Everthing I Making You” en “We Don’t Belong” zijn waardige opvolgers voor de single ‘Greatest Lover”.

De rest kent een sfeer van de slow songs van Neil Young. Het volgende album zal wellicht meer in balans zijn, maar een mooie plaat waardoor hij prima in het rijtje van Ben Howard, George Ezra, en Damien Rice past.