2014-03-12 07:00:00 • 4 min lezen

Lune - Music & Sports

Lune – Music & Sports Label: Refune/ Universal Eindoordeel : 8

De eerste reactie bij het horen van het debuut album van Lune, is of dit een nieuw album is van Bjork. De jonge Lune (uit te spreken als Lyn) is ontdekt door Sebastian Ingrosso van de Swedish House Maffia en nam haar onder zijn hoede. Met gevolg dat ze samen nummers schrijven, kon tekenen bij het label van de Swedish House Maffie, Refune, zong op de hit “Leave the World Behind” en ging ze uiteindelijk mee als support act.

De electropop met een dromerig sfeertje doet erg denken aan de albums van Sinead O Conner. Het is fragiel maar ook erg dansbaar. Of het allemaal voor een groot publiek is, is nog de vraag. Hier en daar zijn er muzikale raakvlakken met de Swedish House Maffia, al kent Luna wel haar eigen geluid . Naast haar bijdrage met Tiesto en Adrian Lux was ze al te horen op diverse singles. Dit album is een geheel dat gemixt is door Mike Marsh (Massive Attack en Depeche Mode). De rode draad in het album is vooral de stem van Lune dat gedurende het album begeleid wordt door verschillende stijlen van muziek. De volle toetsen van ”Close Dance”wordt ondersteund met Depeche Mode drummachines waardoor het erg bombastisch klinkt. Het “Standing Edge” en “That Day” zijn slepende electropop songs die doen denken aan een mix van Bjork met Sinead O Conner anno 2014. Terwijl het “Falling” helemaal een Bjork song is geworden.

Wellicht is het nu de tijd om de jaren 90 newpop opnieuw te introduceren bij het jongere publiek. Dat is Luna met succes gelukt, met haar eigen stijl en sound is het daardoor van toegevoegde waarde in de hedendaagse pop. Een album dat de moeite waard is voor ieder die iets anders zoekt in de hedendaage electropop .