2015-10-19 07:00:00 • 3 min lezen

Lura - Herença

Label : Coast to Coast / Lusafrica Eindoordeel : 8

Afgelopen weekend zag het nieuwe album van de Portugese singer/songwriter Lura het daglicht. Haar echte naam is Maria de Lurdes Assancao Pina en van oorsprong heeft ze Kaapverdische roots. Haar muziek is dan ook doorspekt van Afrikaanse invloeden en daarmee zeer ritmisch en dansbaar.

Muzikaal erfgoed Herença betekent zoveel als erfgoed en daarmee is het een logische titel als vervolg op eerdere albums zoals Di Korpu Ku Alma (2005), M’bem di fora (2006) en Eclipse (2009). We hebben dus een behoorlijk aantal jaren moeten wachten voor dit nieuwe werk. Lura begon in de jaren ’90 als achtergrondzangeres maar in ’96 bracht zij haar eerste album uit. Met Herença keert ze ook terug naar haar Kaapverdische roots en schotels ons een heerlijk mix voor van uptempo nummers die soms temperamentvol zijn zoals ‘Mantenha Cudado’ en dan weer sensueel en verleidelijk zoals ‘X da Questao’.

Beïnvloed door de Kaapverdische Funana. Kenmerkend voor dit album is, naast de prachtige stem van Lura, het akoestische gitaarspel en de alom aanwezig percussie. Ook telt dit album een aantal samenwerkingsverbanden. Op ‘Nhu Santiago’ zingt Lura een duet met Elida Almeida en op de indringende titelsong wordt ze vergezeld door de beroemde Braziliaanse jazz-percussionist Naná Vasconcelos. Op het zo heerlijk mediterraans klinkende ‘Barco di Pape!’ krijgt Lura medewerking van Richard Bona. Zo neemt het album je mee op een heerlijke, ontspannen muzikale reis die bol staat van prachtige melodieën die uiteraard beïnvloed zijn door de Funana, zoals men de Kaapverdische muziek ook wel kenmerkt. Na veertien tracks wordt het album afgesloten met het heerlijk subtiele ‘Cidade Velha’.

Eindoordeel Herença is een prachtig voorbeeld van wat “world-music” ons te bieden heeft. Warm, melodieus en doorspekt met originele en authentieke Kaapverdische invloeden zorgt Lura dat dit album ons in de komende winter de nodige warmte gaat bezorgen. Veel luisterplezier.