2016-03-20 07:00:00 • 4 min lezen

Lust For Youth - Compassion

Lust For Youth - Compassion

Label: Sacred Bones Records

Eindoordeel:  8/10

Vervreemdend

Luisteren naar dit zesde album van het Deense dance-/darkwave trio Lust For Youth is een beetje een vervreemdende ervaring. Soms lijkt het erop dat het iets is uit een vergeten tijd van Depeche Mode, maar dan is de aankleding van de songs net weer ietsje meer dromerig dan de mannen uit Engeland plachten te zijn. Toch zijn de synthi-pop invloeden wel degelijk duidelijk aanwezig net zoals de manga-invloeden uit de Japanse electro-pop dat zijn. De paradox zijnde dat er op dit album geen enkele track staat die je instinctmatig naar de hitlijsten zou verwijzen. Daarvoor kijkt de muziek te zeer naar binnen en illustreert de sfeer op dit album zich door de bank genomen als een ijsbloem op de ramen van waar achter de zon waterig naar je schijnt. Dit heeft meer gemeen met de Blade Runner soundtrack van Vangelis dan met ‘Just Can’t Get Enough’.

Geen informatie

Het hoesje van het album geeft geen enkele informatie en zelfs de titels van de tracks zelf vind je alleen op het schijfje terug. Er staat niet wie wat speelt, wie de productie voor z’n rekening nam of wie er van harte bedankt wordt. Nee, alles lijkt erop gericht de luisteraar niet af te leiden van de muziek en om haar mee te nemen zonder vooropgezette beelden. Die komen namelijk vanzelf als je met je ogen dicht luistert. ‘Easy Window’ is bijvoorbeeld als een verstilde foto uit een ver verleden, terwijl ‘Sudden Ambitions’ puur, onbeschaamd bijna, DM is. Het is een track die niet lijkt te passen bij al dat daarvoor kwam, maar de stijl daarvan wordt daarna wel voortgezet in het ruim zeven minuten durende ‘Better Looking Brother’ waarin ook nog een vleugje Kraftwerk om de hoek komt kijken. Daarna gaat de band echter weer terug naar de sfeer die ze aan het begin met ‘Stardom’ had neergezet en wordt de wereld plots weer mistig en grijs met slechts sporadische flarden daglicht, subtiel verstopt.

Vervreemdend (2)

Vervreemdend, dat is het woord dat maar op blijft komen. Lust For Youth creëert een volstrekt eigen wereld die, ondanks het gebruik van stevige beats hier en daar, maar niet in een hokje geduwd wenst te worden. Het zit ergens links van “eigenzinnig”, maar vanaf daar zijn de coördinaten wat onduidelijk. En dat is toch best wel een prestatie in een muzikaal landschap waarin iets als eigenheid steeds meer zeldzaam wordt. Juist daarom verdient ‘Compassion’ je volledige aandacht en alle lof die het toegezongen krijgt. De band is enorm gegroeid sinds het debuut al die jaren geleden en bekleedt inmiddels een volstrekt eigen niche in de wereld van de elektronische dance-muziek. Alhoewel je dit met de beste wil van de wereld niet echt dance meer kunt noemen. Eerder post-dance, een genre dat (volgens mij) nog niet bestaat. Het is niet dat de ingrediënten die hier in de pan worden gegooid nog niet eerder werden gebruikt, maar de wijze waarop Lust For Youth ze doseert en mengt levert een schitterende en spannende cocktail op die nog niet eerder zo werd opgediend. ‘Compassion’ is daarmee één van die zeldzame platen die echt vernieuwend bezig is zonder de traditie te verwaarlozen. Een parel in een grijze oester die zich pas na meerdere luisterbeurten aan je onthult.

Eindoordeel: 8/10