Lydmor - Capacity

Label : HFN Music

2021-03-14 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop / Singer-songwriter
8,5

Lydmor - Capacity

Jenny Rossander, beter bekend als Lydmor, is na ruim twee jaar terug met Capacity, haar tweede album. De 31-jarige Deense singer/songwriter en producent begon haar carrière in de underground scene maar inmiddels is ze uitgegroeid tot een gevestigde naam in Denemarken.

Eigen innerlijk
Geheel in stijl opent ze volledig a capella met ‘Amandas Lullaby’, waarbij ze soms een vocoder gebruikt waardoor er meteen een deken van mysterieusheid neerdaalt. Vervolgens ontbrandt het album dan met ‘Nevada’, een Electro pop track waar we ook een bijdrage horen van Eivør en het midtempo en soulvolle ‘Diamond Breeze’. Zo wordt al snel duidelijk dat dit een album is dat de nodige aandacht vraagt. Reisde ze voor haar debuutalbum nog af naar Shanghai om inspiratie op te doen, voor dit album daalde ze af naar haar eigen innerlijk. Zelf zegt ze hierover: “Capacity Is What I Want And Am Discovering In Myself. Mental Capacitiy, Emotional Capacity, Capacity To understand Others, The Capacity To Change / It Has Become One Of The Most Important Things For Me: Having Capacity”. Dat klinkt waarschijnlijk vaag maar is eigenlijk zeer complex, en daar vinden we de link met dit album want de 14 songs zijn allemaal verhaaltjes op zich met een paar fundamentele eigenschappen; de prachtige stem van Lydmor en de elektronica als basis.

Beats versus sereniteit
Fictie en realiteit lopen op dit album door elkaar en het gaat van hart naar zacht, van bombastisch naar etherisch en van zwart naar wit. Zo is ‘Amandas Dream’ een droom die als een verhaaltje door Jenny aan ons wordt voorgelezen en is ‘Labyrinth Faced Man’ niet meer dan een kort instrumentaal pianostuk. Meest karakteristiek voor dit nieuwe album zijn een drietal tracks; ‘Someone We Used To Love’, ‘LSD Heart’ en ‘If You Want Capacity’; stevige beats worden afgewisseld met serene delen, mooie breaks en een constante spanningsboog. Verder blijft het opvallend dat de mooie stem van Jenny een aangename tegenstelling vormt met de soms dreigend klinkende synths. Met het ingetogen ‘Guilty (KIll Me)’ en de pianoballad ‘Emma Sings’ horen we weer een andere kant van de Deense en zo bewijst ze wederom een soort van muzikale kameleon te kunnen zijn. De mooie en sfeervolle afsluiter ‘Hotel Ads’ is het laatste raadsel want het blijft ergens in het midden of Lydmor hier refereert naar het Leopold Hotel dat we in ‘Nevada’ voorbij horen komen en waar ooit iets verschrikkelijks is gebeurd. Zijn de "Ads" als het ware waarschuwingen……?

Deze muzikale rondreis door het innerlijk van Lydmor bestaat uit 14 haltes die worden aangedaan. Het album is spannend, uitdagend en divers en zoals gezegd vormen de stem van Jenny, de piano en de elektronische muziek het cement tussen de tracks. Diverse tegenstellingen komen als vanzelf bovendrijven en misschien is Capacity wel één groot raadsel. Maar dan wel eentje dat mooi, intrigerend en ongrijpbaar is. Veel luisterplezier.