2018-10-07 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic / Pop
7,5

Lydmor - I Told You I'd Tell Them Our Story

Lydmor is de artiestennaam van de jonge Deense singer/songwriter, producer. Deze week bracht ze haar debuutalbum I Told You I’d Tell Them Our Story uit.

De stad Shanghai als inspiratie
Op haar website zegt ze hier zelf over “It is the biggest project I’ve ever made, and I am crazy excited about it” en als we haar op Spotify opzoeken lezen we “It’s Yours Now, Take Good Care Of It’. Maar met Spotify doe je deze Deense tekort want I Told You I’d Tell Them Our Story is een album dat je uit speakers moet laten galmen. Op internet lezen we vooral dat ze een onrustzaaier zou zijn. Waarom is echter nooit terug te lezen dus laten het maar bij feiten houden. In 2016 woonde Jenny een tijd in de metropool Shanghai, beroemd om de skyscrapers en de neonreclame. Nadat ze al twee albums in Denemarken uitgebracht had is dit haar eerste échte internationale release. Daar in het verre Shanghai vond ze de inspiratie voor dit album en verwijzingen naar die periode zien we overduidelijk terug in de albumcover maar ook bijvoorbeeld om in de Chinese nummering.

Spoken lyrics
Maar de verwijzingen gaan verder op dit album dat door zware beats en elektronica gevormd wordt. Opener “一 The Mansion” (met het Chinese nummer 1) verwijst naar de beroemde club The Mansion in Shanghai waar jonge, creatieve musici de ruimte krijgen. Eerst zijn er wat gesproken woorden maar daarna introduceert Lydmor die hypnotiserende, wiegende en dreunende beat. Ook “二 Money Towers” gaat over het stadsleven en de synths krijgen hier wel een echt ‘90’s-karakter mee, een element dat ook als een rode draad door dit album loopt. Dan is daar “三 Killing Time” en vooral tijdens de eerste veertig seconden, voordat de beats ingedraaid worden, kunnen we horen over wat voor helder en aangenaam stemgeluid Jenny beschikt. Wat verder opvalt, is dat ze regelmatig gebruikt maakt van “spoken lyrics” (‘四 Claudia’ en ‘Shuidian Lu’) en hier een daar speelt met woorden en klanken zoals in “het wat loom klinkende ‘Dim’ waar we haar horen zingen “Do you want to fuh- fuh- follow me”.

Hardcore Beat
Centraal geposteerd staat “七 Soft Islands” dat gaandeweg wordt uitgebouwd met een hardcore-beat waarop je op de dansvloer los kunt gaan. Evengoed weet Jenny het nummer op het einde weer te terug te brengen naar een rustig outro. Zo weet Lydmor op haar eigen wijze een bepaalde mate van mystiek in haar tracks aan te brengen. Ook nummers als ‘Trembling’ en ‘Uomo’ zijn eigenzinnig en zitten gewoon heel vernuftige in elkaar door alle aan elkaar gesampelde elektronica waaronder die beat loopt. Met “十二 Shanghai Roar”, wederom een directe verwijzing naar deze wereldstad (“As I looked out mid-flight / down at the chinese night / Looked like inverted spiderwebs of traffic lights / Go back to hours before / Sky scrapers watched in awe”), sluit ze het album af. Beats, electronica, die mooie stem en wat Chinese samples maken dit een toepasselijke en waardige afsluiter.

I Told You I’d Tell Them Our Story is een meer dan geslaagd debuut met aardige soundscapes, voldoende tempo en stevige beats. Dat in combinatie met de spoken lyrics die we hier en daar horen zorg voor een bepaalde mystiek, iets wat nier vreemd is aangezien de inspiratie voor dit album in Shanghai vorm kreeg. Nieuwsgierig naar de opvolger want het kan niet anders dan dat deze eerste internationale release een vervolg gaat krijgen. Veel luisterplezier.

Lydmor Live:
21 november : Paradiso, Asmterdam

Dance / Electronic / Pop