2016-04-24 07:00:00 • 10 min lezen

M83 - Junk

Label : Labels N Naive / PIAS Eindoordeel : 6,5

De band M83 die rondom de Franse multi-instrumentalist en componist Anthony Gonzalez is geformeerd doet met Junk weer van zich spreken. Bijgestaan door een handvol gastmuzikanten is daar nu het album Junk.

Met Junk is M83 weer terug. Een album met maar liefst 15 tracks, een speeltijd van bijna een vol uur en waarbij nadrukkelijk de Franse zangeres Mai Lan haar vocale bijdrage levert. Zoals we toch wel gewend zijn van deze van oorsprong Franse band wordt de muziek van M83 (genoemd naar het sterrenstelsel Messier 83) vooral dromerige synthpop met een dikke knipoog naar muziekstijlen uit eerdere decennia zoals disco. In het verleden oogstte de band al lof met albums als Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts (2003) en Saturdays = Youth (2008). Ook leverden ze een bijdrage aan de soundtrack van Oblivion (met o.a. Tom Cruise).

Een verzameling van nummers maar geen klinkend geheel Het album kent met ‘Do It, Try It’ en ‘Go’ (waarbij we Mai Lin voor de eerste keer horen) een lekker opener. De band levert met ‘Walkway Blues’ een sterk nummer maar het mierzoete instrumentale ‘Moon Chrystal’ is lastig verteerbaar. Qua melodie heeft het wat weg van ‘You To Me Are Everything’ van The Real Thing maar qua sfeer plaats ik het als openingstune van de TV-serie Love Boat. Zo krijg je als luisteraar niet echt een gevoel naar een sluitend geheel te luisteren maar naar een bij elkaar gestoken op zich staande nummers. Ook bij ‘For The Kids’ (met o.a. Susanne Sundfor) heb je het gevoel dat je naar iets luistert dat je al ooit gehoord hebt.

De Franstalige nummers zijn de lichtpuntjes Leuk zijn de tracks dit een “Franse” toch kennen. Het lekker dansbare ‘Bibi The Dog’ zal ongetwijfeld herinneringen aan vervlogen tijden met glitterballen aan het plafond doen oproepen. Interessant is ook ‘Atlantique Sud’, een Franstalige ballad die zo maar als soundtrack uit een romantische film van Alain Delon afkomstig zou kunnen zijn. In een interview geeft Gonzalez ook aan een album te willen maken dat hij “An Organized Mess” noemt, een verzameling van nummers die niet bij elkaar horen. Welnu, daar slaagt M83 in en daarmee is de titel van het album ook verklaard. ‘Laser Gun’ is een typische synth-dansplaat, ‘Tension’ een tenenkrommend instrumentaaltje en ‘Ludivine’ voegt niet meer toe. De rustige afsluiter ‘Sunday Night 1987’ is, waarbij een aardig stuk mondharmonica in zit, zorgt voor het laatste stukje verwarring.

Eindoordeel Junk is een album waarbij je sporadisch het gevoel hebt naar iets nieuws te luisteren. Iets origineels, authentieks is in de minderheid op Junk. Toch klinkt het geheel aardig en dat komt natuurlijk omdat de nummers op Junk veel herkenbare elementen in zich hebben. Verder ademt het een beetje de sfeer van de Franse Côte d’Azur en de Franse romantische films uit. Qua niveau haalt dit album het niet bij eerder werk van deze band maar op basis van de titel kan het ook zijn dat Gonzalez en consorten dit als een soort tussenalbum beschouwen. Wij zijn benieuwd naar een eventuele opvolger. Veel luisterplezier!

M83 staat deze zomer op de festivals Lowlands en Pukkelpop