experimenteel album voor Maarja Nuut & Ruum

label : 130701 Records

2018-11-01 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop
7,5

Maarja Nuut & Ruum - Muunduja

Een zangeres/vioolspeler uit Estland die samen met Ambient/elektronische muzikant een album vol atmosferische nummers produceren is geen dagelijkse kost. Toch is dat is precies wat we bij het album Muunduja van de Estse Maarja Nuut en Ruum voorgeschoteld krijgen.

Betoverende soundscapes
Het is dan ook even wennen. Niet alleen de muziek maar ook de songtitels zijn zodanig dat het lastig uitspreken is. Zangeres Maarja had eerder al enkele albums uitgebracht met muziek die vooral doet terugdenken aan Estse volksmuziek. Met deze samenwerking is het erg interessant dat de steeds repeterende vocalen en zanglijnen van Maarja gecombineerd en/of aangevuld worden met synthesizer klanken. Hierdoor ontstaat een soort magische en betoverende soundscapes die met echoënde vocalen en diverse lagen die dan weer door beats worden ondersteund. De ruim zes minuten durende opener ‘Haned Kadunud’ en zet meteen de toon voor dit toch wel bijzondere album.

Ondefinieerbaar
Het album blijft iets ongrijpbaars. Het instrumentale ‘Miniature C’ laveert tussen orgelmuziek, NOISE en drones en ook ‘Takisan’ klinkt ietwat wereldvreemd en ondefinieerbaar. Het zijn vooral de nummers waarop Maarja haar betoverende stem gebruikt zoals bij ‘Kuud kuulami’ en ‘Kub laulik’. Door deze bijzondere combinaties zijn de contrasten ook erg groot. Zo is het opzwepende ‘Käed-mäed’ precies het tegenovergestelde van het introverte maar bezwerende ‘Mahe’.

Eindresultaat
Na enkele luisterbeurten is het nog steeds niet duidelijk waar we dit album in het muzikale spectrum kunnen of moeten plaatsen. De combinatie van de elektronische arrangementen van Ruum met de stem en vocalen van Maarja maken het tot iets bijzonders. Sfeervol, bezwerend, experimenteel, betoverend maar bovenal toch spannend zijn kernmerken die Muundaja typeren. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop