2015-08-11 07:00:00 • 4 min lezen

Mac DeMarco - Another One

Label : Captured Tracks Eindoordeel : 7

Mac DeMarco is een Canadese singer/songwriter en multi-instrumentalist met een niet aflatende bron van inspiratie. In enkele jaren tijd bracht hij diverse studio-albums uit, live-registraties, EP’s en nog wat compilaties.

Een “tussenalbum” Zijn laatste album Salad Days uit 2014 is zeer goed ontvangen met die typische sound die DeMarco zelf omschrijft als “Jizz-Jazz”. Laten we het houden op een mengeling van dromerige gitaarpop die teruggrijpt naar de tijd van Steely Dan (één van DeMarco’s grote inspiratiebronnen) en duidelijke popinvloeden uit de 70’s. Soepele gitaarriffs op de slide-gitaar ondersteund door toetsenwerk en dat alles in een lekker, zomers “laid-back” ritme. Voeg daar de prima stem van DeMarco bij en je hebt een aardige succesformule. Another One is als het ware een tussenalbum want het heeft maar acht tracks met een kleine 22 minuten speeltijd. Zoals al eerder aangegeven heeft DeMarco een niet aflatende inspiratiebron en dit album is in een week tijd in zijn studio thuis opgenomen, net voordat hij aan zijn wereldtournee begon.

Acht tracks Het album kent acht tracks maar feitelijk zijn het er maar zeven. De afsluiter ‘My House By The Water’ is niet meer dan wat geëxperimenteer op de synthesizer met op de achtergrond een ruisende zee of oceaan. De overige zeven nummers vormen een goed geheel en ook nu slaagt DeMarco er in weer enkele puntgave tracks neer te zetten. De opener ‘The Way You’d Love Her’ en ‘I’ve Been Waiting For Her’ zijn even eenvoudig als doeltreffend en ook nu zijn de invloeden uit de 70’s op deze vlot lopende nummers onmiskenbaar aanwezig. Toch is het over het algemeen dat typische laid-back geluid wat we horen. Nummers als ‘Without Me’ en ‘A Heart Like Hers’ klinken lekker lui, zorgeloos, de liefde aan iemand verklarend onder het genot en geluid van de slide-gitaar. DeMarco staat bekend als eigenzinnig en in de Amerikaanse pers wordt hij wel eens als “goofy” omschreven. Ook nu komt hij weer met een onverwachte move; na de afsluiter is er een hidden-track waarin hij zijn prive-adres in New York vermeld en iedereen die wil uitnodigt voor een kop koffie……… gelukkig is hij op tournee zullen we maar zeggen.

Eindoordeel Another One is met zijn 22 minuten geen volwaardig album maar het is weer te lang om het een EP te noemen. Kortom, het past bij Mac DeMarco. Hij wilde voor de tour nog wat extra materiaal publiceren en heeft dat op zijn eigen manier gedaan. Het album is een verlengstuk van Salad Days en voelt als een warme deken. Op naar het volgende, volledige studio-album! Veel luisterplezier.

Mac DeMarco live : 16 september, Paradiso, Amsterdam