Nieuw album voor Canadese singer/songwriter Mac DeMarco

Label : Caroline int.

2019-05-26 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Mac DeMarco - Here Comes The Cowboy

We kennen Mac DeMarco als die eigenzinnige artiest; misschien wat nonchalant maar toch luistert zijn wat slaperige gitaarpop altijd lekker weg. Nu is hij terug met een nieuw album; Here Comes The Cowboy. Opgenomen in zijn eigen Jizz Jazz studio in LA in een kleine twee weken waarbij hij ook nog zo’n beetje alle instrumenten zelf bespeelt.

Koosnaampje
De titelsong is meteen de opener; één simpel zinnetje “Here Comes The Cowboy” wordt omlijst met een simpel akkoordje op akoestische gitaar en zo zijn we drie minuten verder. Zo wordt de muziek van DeMarco, die hij zelf eerder bestempelde als “jizz-Jazz” wel teruggebracht naar de basis. Overigens zet de titel je misschien wel op het verkeerde been want dit album heeft eigenlijk niets met Cowboys te maken en al helemaal niet met country muziek. Cowboy is een soort van een koosnaampje voor de geboren Canadees. Zelf zegt hij hierover: “This one is my cowboy record. Cowboy is a term of endearment to me, I use it often when referring to people in my life”. Vervolgens is naar de al eerder uitgebrachte single ‘Nobody’ en daarmee is dat laid-back achtige gevoel dat de Canadees op zijn eerdere albums op wist te roepen is daarmee terug. Als we dan ook nog ‘Finally Alone’ luisteren weten we het zeker; ook bij dit album is dagdromen onder een zonnetje een must.

Hidden Track
De muziek op de eerdere albums was al “laid-back” maar op Here Comes The Cowboy schakelt hij nog een tandje terug. Met het wat dromerige ‘Preoccupied’, ‘Heart To Heart’ en ‘Little Dogs March’ kan ons niet echt verrassen. De surprise is er echter wel met een funky-achtige track als ‘Choo Choo’ waar hij verder weer geen teksten aan toevoegt. Bij ‘Hey Cowgirl’ klinkt hij zelfs als een jonge Tom Petty en met een simpele melodie weet hij toch te overtuigen, iets wat hij met ‘All Of Our Yesterdays’ nog eens dunnetjes over doet. Ook het ontroerende ‘On The Square’ is weer zo’n bijzonder, subtiele song; met een pianomelodie die terug doet denken aan de muziek van Neil Finn als basis verbaast hij ons. De enige echt muzikale uitspatting is afsluiter en “hidden track” ‘Baby Bye Bye’; in het begin kleurt hij nog binnen de bekende lijntjes maar na anderhalve minuut verandert de sfeer en de rest van de track is een heerlijke bluesy jamsessie.

DeMarco blijft een onpeilbare artiest; eigenzinnig, een ster in de dop die zich niet zo gedraagt en misschien is hij wel geniaal. Ondanks de eenvoud bij het merendeel van de songs weet Here Comes the Cowboy te boeien. Hij blijft trouw aan zijn DNA met hier en daar een muzikale versiering. De videos zij overigens wel wat wereldvreemd. Wederom een prima plaat. Veel luisterplezier.

Mac DeMarco live:
31 mei – 2 juni : Best Kept Secret Festival, Hilvarenbeek
19 november : Paradiso, Amsterdam