2014-09-14 07:00:00 • 5 min lezen

Machinae Supremacy - Phantom Shadow

Machinae Supremacy – Phantom Shadow

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 8/10

SID

De Zweede power metal band Machinae Supremacy stelt in haar bio de eerste band te zijn die gebruik maakt van de zogeheten “SID-chip” in haar muziek. Deze chip was één van de bouwstenen van de oude Commodore 64 en MS zegt haar muziek dan ook als de soundtrack voor computerspelletjes te zien. Een interessant uitgangspunt en tegelijk eentje die razendnieuwsgierig maakt naar hoe zoiets dan klinkt anno 2014.

Werkelijkheid

De werkelijkheid is dat MS met haar laatste werk met name klinkt als een erg goede power metal band die met een vol en episch geluid het concept van de ‘Phantom Shadow’ op de luisteraar afvuurt. Weliswaar hier en daar voorzien van die kenmerkende computergeluidjes van weleer (erg grappig effect overigens) maar bovenal voorzien van gewoon sterke songs en arrangementen. Het is daarom een beetje jammer dat de gimmick van de SID-chip dreigt de muzikaliteit van dit gezelschap te overschaduwen.

Genre

Binnen het genre is dit namelijk gewoon een erg goede plaat. Ik durf wel te stellen de beste die ik dit jaar in dit straatje heb mogen beluisteren. Het combineert de klassieke Iron Maiden sound met, zeg, een Ayreon en een Stratovarius. Timo Tolkki zou z’n hoed opeten voor materiaal als dit. De liefhebber weet daarmee eigenlijk al wel genoeg. Met z’n speelduur van dik een uur verveelt de bombast nergens en dat is zeker te danken aan het feit dat dit gezelschap weet hoe de spanning vast te houden. Niet alleen door snelle stukken te combineren met zachtere interludes, maar door ook de klok niet de hele tijd op maximale snelheid te hebben staan. Deze band doseert.

Kort

Om kort en goed te gaan: een ieder die van z’n power metal graag intens, groots en doordacht heeft komt met dit laatste werk van Machinae Supremacy prima aan z’n trekken. En dan krijg je die computerbliepjes uit de tijd van de joystick en de memory cartridge er als prettige, nostalgische bonus bij.

Eindoordeel: 8/10