2014-03-09 07:00:00 • 6 min lezen

Mad About Mountains - Harlaz

Mad About Mountains – Harlaz Label: Zeal/ Konkurrent Eindoordeel : 8

De Belgische gitarist, zanger Piet De Pessemier heeft zijn bekendheid al gekregen met de band Krakow. Nu heeft Piet zijn solo project “Mad About Mountains” weer nieuw leven in geblazen. Na zijn solo debuut van 2 jaar geleden is er nu een prachtige opvolger. De melancholische folk- en singer- songwriterspop is fragiel door de stem van Piet. Zijn stem maken de nummers mooi en kwetsbaar. “Little Lady” wordt ook nog alleen met akoestisch gitaar gespeeld en kent een mondharmonica . Het klinkt als een song van de eerdere Neil Young albums. Het slepende popsong “If You See Her” kent de elektrische gitaar dat wat meer power in het album brengt maar ook een Young tintje kent.

Toch zit er een hit-gevoeligheid in de liedjes. Het folk pop nummer “Where The Man Waits” past in de huidige folk popsongs en het poppy nummer “Winter” heeft meer van Crowded House met steelgitaar. Daar waar op het debuutalbum de sfeer van Springsteen te vinden is, is dit nu terug te vinden in het nummer “Hurts”. De schoonheid en gevoeligheid van het nummer krijgt extra accent door de hartverscheurende mondharmonica. Het album eindigt wat triest of te rustig. “Our Garden” brengt het album wat in een slaapstand, terwijl het een meer up-tempo afsluiter had verdiend.

Hoewel de teksten niet altijd even origineel zijn en het album een hoog Neil Young gehalte kent, is het zeker een mooi album. Meeslepende melancholieën country folkpop waar Belgie weer trots op kan zijn.

Mad About Mountains toert al enige tijd door België en Nederland. Zeker een band om in de gaten te houden en voor de festivalbezoekers hoort het in hun timetable te staan.