Madness - Full House

Label: BMG

2017-11-18 07:00:00 • min lezen

Pop
8

Madness – Full House

De Engelse Skaband Madness staat voor een periode dat eind jaren 80 tot een nieuwe stroming leidde. De band was met the Selecter en The Specials de feestnummers van deze stroming. Toch zat hier weldegelijk een maatschappelijk protest in verwerkt. De werkeloosheid vierde toen hoogtij en naast UB 40 kwamen deze acts naar voren.

Ook Madness weet met de reggae verbastering tot een swingend geheel te maken. Het debuutalbum is legendarisch geworden door het intro. De vertelling tot het “One Step Beyond” wordt nog steeds gebruikt als opener voor de band. Daarna volgt een heerlijk ska moment dat een veld van 60.000 mensen totaal tot gekte brengt. Live is het dan ook een must om hen ooit te hebben gezien.

Maar de hits “My Girl”, “Nightboat To Cairo” en het befaamde “Baggy Trousers”  zijn regelrechte klassiekers te noemen. De begin jaren 80 werd gedomineerd met deze sound en de nasleep van de Punk met o.a. The Police en The Clash. Bob Marley deed  zijn deel in het zakje, maar de fun kwam uit het Engelse Camden. “Cardiac Arrest”, “House of Fun” en nu nog steeds populaire reclamesong is “Our House”. Met dit album wordt deze periode op de eerste cd behandeld. Het tweede deel bestaat vooral uit de reunie periode van 1999 tot 2017. “Drip Fed Fred” uit 1999 met Ian Dury is een mooie herdenking aan de man. Tien jaar later wordt het album The Liberty of Norton Folgate met “Dust Devil” en “Sugar and Spice” uitgebracht  Een goede plaat, maar niet passend in de tijd. Al snel verschijnen er de live en verzamelalbums. In 2012 weet de band met het album “Oui, Oui, Si, Si, Ja, Ja” weer een prima album te brengen. Echte hits scoort de band niet meer, al is de verkoop van het album in UK prima geslaagd. Met “La Luna” en “Misery” speelt de band zich weer in de spotlights.  Toch volgen er meer verzamelalbums met hetzelfde. Tot het album dat vorig jaar verscheen. “Can’t Touch Us Now” is weer een erg goed album met “Mr Apples” en “Another Version of Me”. Al deze songs zijn nu terug te vinden op dit album. Hierdoor is het een volledig en goed verzamelalbum. Een kadootje voor onder de boom of bij de kachel!

Pop