2015-05-23 07:00:00 • 3 min lezen

Magic Pie - King For A Day

Magic Pie – King For A Day

Label: Karisma

Eindoordeel: 6,5/10

Lang = goed. Of de wortel daarvan

Er was binnen de progressieve rock scene een tijd dat de maatstaf voor wat iets tot een “goed nummer” maakte ernstig werd beïnvloedt door hoe lang een track duurde. In de regel gold: hoe langer hoe beter. Tegenwoordig kun je zelfs als die hard progger soms naar een tracklisting kijken, zien dat een liedje een klein halfuur duurt en je meewarig afvragen hoe je daar in vredesnaam doorheen gaat komen. De schuld daarvan ligt met name bij bands als Spock’s Beard, The Flower Kings en Transatlantic die er een bijna pervers genoegen in scheppen hun composities tot astronomische lengte op te rekken. Het Noorse Magic Pie doet op hun nieuweling ‘King For A Day’ eveneens een duit in dat zakje met hun bijna 28-minuten durende titeltrack. Maar is het je tijd waard?

Vaatjes tappen

Magic Pie tapt uit het vaatje waar bands als Moon Safari, SB, Transatlantic en TFK ook uit tappen en dat betekent duizelingwekkend goed muzikantschap gekoppeld aan melodieuze, blije “liedjes” van stevige speelduur. Niets wat je al niet eerder gehoord had maar evenmin onprettig in het gehoor liggend. Zoals dat echter gaat is het zo dat  familiairity breeds contempt in artistieke zin en daar helpt ook bij Magic Pie geen lieve vader of moeder aan. Het is in die zin ook niet gek dat het kortste liedje hier (‘The Silent Giant’) nog het meeste indruk achterlaat omdat het meteen ter zake komt. Bij de rest van het materiaal hier is het vrijwel constant een spelletje guess the inspiration, waarbij het antwoord steevast uit het rijtje komt waarin die vier bands staan die ik hiervoor al noemde. En alhoewel ik me bewust ben dat er complete volksstammen zijn die hun prog graag bekend en voorspelbaar willen hebben en houden (gek genoeg het compleet tegenovergestelde van waar het genre in geest voor dient te staan), nuttigt uw recensent z’n prog liever met wat compositorisch avontuur en originaliteit. Dus hoe waanzinnig knap bijvoorbeeld de titeltrack ook in elkaar steekt (want dat zit ‘ie!): Transatlantic en Dream Theater hebben deze wegen al tot in den treure bewandeld. En daarmee dus al alles gezegd.

Zoals als alles is het smaak

Wat verder rest is een muzikaal perfect geëxecuteerde neo-progplaat die weinig tot niets nieuws te melden heeft, maar die wel bijna omdondert van de goede bedoelingen. Is dat je ding dan ben je bij de nieuwste Magic Pie helemaal aan het juiste adres. Was je wel een beetje uitgekeken op neo-prog dan zal dit ‘King For A Day’ niets doen om je van mening te doen veranderen. Aan het einde van de dag telt slechts of je dat ene, memorabele liedje hebt kunnen vinden op een plaat. Uit de hele stapel goede ideeën die dit album met zich mee draagt, hebben de Noren er daarvan helaas niet echt eentje weten te maken.

De dagen dat lengte de graadmeter was voor het bepalen van de kwaliteit van een prog-song liggen lang, lang achter ons.

Eindoordeel: 6,5/10