2014-06-10 07:00:00 • 10 min lezen

Magnum - Escape from the Shadow Garden

Magnum – Escape From The Shadow Garden Label: Suburban Eindoordeel: 8,5

Deze band uit het Britse Birmingham gaat likt inmiddels al 40 jaar aan de stevige zijde van de Rock. Het is allemaal niet nieuw en men wil er ook niet aan meedoen. Maar het is meer dan lekker. Heerlijke melodieuze rock met een rauwe stem van Bob Catley, dat de chocola op het ijs spontaan doet kraken. De keyboards strings prettige afwisseling met de melodieuze gitaarriffjes van Tony Clarkin doet het nummer “Unwritten Sacrifice” op ieder podium knallen.

De titels van de album zijn al de moeite waard om ze aan te schaffen “Princes Alice And The Broken Arrow”, ”Wings of Heaven” en hun recente en een van de beste albums van 2012 “ On the 13th Day” laat niets tot de verbeelding over. De titel zegt alles (met de hoes) over het album en de daarbij behorende songs. Voorspelbaar? Ja, soms maar meer dan 13 in een dozijn. “Escape From The Shadow Garden” is er weer een. “Crying in the Rain” “Falling For The Big Plan” is precies het nummer waar aan je aan denkt, als je de titel hoort. Rock vol met clichés, opgebouwde spannings momenten tot de climax en weer door………

De 2 originele bandleden hebben de hulp wederom in geroepen van Thunder drummer Harry James, studio muzikant / toetsenist Mark Starway (Robert Plant, Phill Lynott, M3) en bassist Al Barrow (Hard Rain). Inmiddels zijn de heren de laatste 4 albums van Magnum ingehuurd en live meespelen, waardoor je kunt zeggen dat ze tot de vaste bezetting behoren.

Deze verbondenheid is op dit album dan ook goed te horen. De composities van Tony liggen in de lijn van deze muzikanten, waardoor men dit snel oppikt. Dat is ook wel nodig gezien men ook met andere bands tourt en albums op neemt. Op vallend zijn “Don’t Fall A Sleep” en “Wisdom’s Had It’s Days” dat dezelfde compositie structuur kent. Gelukkig wordt dit weer snel vergeten met het powerrock van “Burning River” en het tear-dropping ballade “The Valley of Tears”. Wederom een top classic rock album, al overtreft deze de vorige niet.