2016-03-26 07:00:00 • 7 min lezen

Magnum – Sacred Blood “Divine” Lies

Magnum – Sacred Blood “Divine” Lies Label: Steamhammer/ SPV Eindoordeel: 8

Het gaat goed met de Britse rockband Magnum. De albums “On The 13th Day” en “Escape From the Shadow Garden” waren juweeltjes in de rockscene. Magnum draait om de gitarist Tony Clarkin en zanger Bob Catley. Wanneer de heren uit Birmingham (net als Judas Priest) begin dit millennium Magnum verlaten om een nieuwe band, Hard Rain, te beginnen is Magnum gestopt. Na twee albums bleek de band Hard Rain lastig te verkopen en werd de naam Magnum weer in ere hersteld. Nu wel met een andere samenstelling. Toetsenist Mark Stanway, die zijn tijd vulde met de liveshows van Phil Lynott en Whitesnake keerde terug en kreeg een centrale plek in de nieuwe sound. De piano en toetsen komen ook op dit album even vaker naar voren dan gebruikelijk in de rockbands. “Crazy Old Mother” is al een piano nummer met alleen de zang als basis voor de song. Op naar de climax vol stevige gitaren om daarna weer de rust in te voeren. Het doet wat denken aan Queen songs. De ruwe stem van Catley heeft wel eens moeite om de hogere vocalen vol te zingen. Met “Gypsy Queen” gaat de band op naar de sound van de vrolijke Uriah Heep. Inclusief de handclaps is het een gezellig rocknummer. Het zijn de ingrediënten waar Magnum tussendoor wandelt. Of het een piano is of een ander geluid uit de keyboard (“Your Dreams Won’t Die”), de structuur van de nummers blijft hetzelfde. De vorige albums kende meer een gitaar geluid met blues invloeden, met dit album ligt de nadruk op de hoekige rock als “Princess In Rags” met catchy refreinen. Heerlijke rocksongs die met het prachtige “Don’t Cry Baby” toch te snel afgelopen zijn. Met de deluxe versie is er een verlenging met 2 video’s en drie bonustracks “Phantom of Paradise Circus”, “Don’t Grow Up” en “No God Or Saviour”. De drive blijft hetzelfde en of dit nu b-songs zijn van dit album of nieuwe songs voor het komende, voor de heren Catley en Clarkin maakt het niet uit. Die zijn inmiddels allang bezig met de opvolger van dit lekkere rock album.

Komende tijd toert de band voornamelijk in Duitsland en UK, maar gelukkig weet men nog een datum te vinden voor de Boerderij te Zoetermeer, en wel op 10 mei a.s.