Magoria - Jack the Ripper

Label: Bertus/ Butler rec.

2019-11-23 07:00:00 • min lezen

Progrock
8

Magoria – JtR 1888 (Jack the Ripper Rockopera)

Het is een mooi en uitdagend project. Een Rockopera en met Jack The Ripper als leidend voorwerp heb je een mooi verhaal in handen. Dit weet Marc Bogert tot een prachtig project te smeden. Met Rodney Blaze als Jack the Ripper. Het idee ontstond wanneer Bogert voor een klus naar Londen ging en een toertje van Jack The Ripper ging doen. Het bleek een inspiratiebron van je welste en nu ligt er het resultaat.

Het is een concept album waar diverse bekende en minder bekende muzikanten hun medewerking aan verlenen. Zo zijn Peter Struijk/ Strykes van LA the Voices en voormalig zanger van de rockformatie Avalon en VandenBerg, Maria Catherina (Valentine) en Peter Vink (Q65/ Knight Area) van de partij.

Magoria is uiteindelijk een progrock album geworden dat doet denken aan Arjen Lucassen Aeryon projecten. In totaal 9 zangers en zangeressen en een bombastische muzikaal stuk. Ieder kent zijn of haar personage en gezamenlijk is er een verhaal over de moordlustige Ripper en Whitechapel.

Bogert heeft er een mooi stuk van gemaakt met relatief rustige stukken als ‘More To Life Than This’ maar vooral hectische stukken waar vooral gitaar een bovenhand kent. Het doet denken aan Yngwie Malmsteen die aan de band Boston is toegevoegd. Met een vleugje Valentine wordt alles in balans gebracht, maar is het geheel vooral veel en vol van stijl.

Het is dan ook gelijk het nadeel. Het dubbele album krijgt hierdoor een overkill waardoor het achteraf mooier zou zijn dat het tweede album later uit zou komen. Nu merk ik als luisteraar dat het na het eerste album mooi is, maar ook even genoeg is. Het is veel drumpartijen, toetsen – en gitaarsolos. Hoe goed het ook is, drukt het verhaal wat weg, zoals we dit in Queen Victoria horen. Niet ieder nummer hoeft een epos  te zijn.

Progrock