Swingend nieuw Latin album voor Maite Hontelé

Label : Munich Recoreds

2019-01-06 07:00:00 • 2 min lezen

Latin
8

Maite Hontelé - Cuba Linda

De Nederlandse trompettiste Maite Hontelé is al een kleine 10 jaar woonachtig in Colombia waar ze een meer dan gewaardeerd en gerespecteerd trompettiste is geworden. Onlangs kwam haar vijfde album Cuba Linda uit, een ode aan de Cubaanse muziek.

Nuances binnen de Cubaanse Latin
Ze leerde al op vroege leeftijd trompet spelen en studeerde aan het Rotterdams Conservatorium. Tijdens het jazzfestival in Medelin in 2008 besloot ze om in Colombia te blijven en de afgelopen jaren heeft ze carrière gemaakt binnen het Latin-genre. Ook in Nederland is ze geen onbekende en ze maakte deel uit van de line-up voor North Sea Jazz-festival en was te gast bij DWDD. Voor dit vijfde album vonden het overgrote deel van de opnames plaats in de wereldberoemde Egrem studio’s in Havana (o.a. Buena Vista Social Club), de bakermat van de Cubaanse muziek. Samen met grote namen als Alain Perez, Juancho Valencia en Vicente Garcia en de crème de la crème van de muzikanten kwam dit album tot stand. De kenners van dit genre zullen dit nieuw album meer dan kunnen waarderen. Verwacht dus niet een instrumentaal album vanwege de naam Maite Hontelé. Integendeel, Cuba Linda is een sfeervol album vol met vocale inbreng van de al eerder genoemde namen. Wat vooral knap is dat Maite subtiel nuances weet aan te brengen tussen de diverse Cubaanse muziekstijlen en deze ook daadwerkelijk naar het oppervlak weet te manoeuvreren.

Maite weet op dit album diverse stijlen binnen de Cubaanse Latin met elkaar te verbinden. Een hele prestatie voor een geboren en getogen Nederlandse. Natuurlijk is de trompettiste zelf ook te bewonderen maar het is vooral de combinatie die Cuba Linda tot een verrassend Latin-album maakt. Overtuig jezelf. Veel luisterplezier.

Latin