Experimenteel album Club Dread voor Majetic

Label : Winspear Records

2018-12-28 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
6,5

Majetic - Club Dread

Club Dread is het nieuwe album voor de in New York woonachtige Justin Majetich, die onder de naam Majetic muziek uitbrengt. Na een afwezigheid van ruim een jaar brengt hij weer nieuwe muziek uit en wederom bewijst de Amerikaan dat we hem niet zo maar in een (muziek)hokje kunnen plaatsen.

Industrieel en elektronisch
Dit nieuwe album heeft in Nederland nog weinig Airplay en exposure gekend, wat niet geheel vreemd is op basis van enkele luisterbeurten. Majetich neemt ons in een tiental tracks mee op een trip die gedomineerd wordt door Elektronische muziek. Opener ‘Chewing Tabs’ klinkt erg industrieel en heeft een sterke beat maar door de vervormde stem en diverse tempowisselingen, krijgt het nummer toch een wat meer alternatief karakter. De tegenstelling met een wat rustiger nummer als ‘Phantom Life’. Dat de Amerikaan toch over een meer dan gemiddeld stemgeluid beschikt, bewijst hij bij nummers als ‘Covert Arms’ en ‘Lead Halo’ maar alle elektronische versieringen hebben een afleidende uitwerking. Ook nummers als ‘Horseback’ en ‘Simple Blade’ klinken minimalistisch, industrieel en zijn dansbaar maar de rode draad lijkt wel eens te ontbreken. Dit is ook het geval bij ‘Tender Arms’ dat een sterk begin kent in de vorm van een pianoballad, maar waar Majetich gaandeweg weer terugvalt in het alternatieve concept. Titelsong en afsluiter is daarentegen wél wat makkelijker verteerbaar en meteen het meest toegankelijke nummer.

Club Dread is geen gemakkelijk album. Potentiële dance wordt door de Amerikaan in zodanige soundscapes gegoten dat het vaak onnatuurlijk klinkt en de nummers vaak niet gemakkelijk aanhoren. Minimalistisch, industrieel maar vooral avontuurlijk en alternatief. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic