Major Murphy - Access

Label : Winspear Rec.

2021-04-07 07:00:00 • 3 min lezen

70's sound / Rock
8

Major Murphy - Access

Na een afwezigheid van drie jaar is Major Murphy, de band uit Grand Rapids, Michigan, terug met een opvolger van hun debuut No. 1. Mede vanwege persoonlijke omstandigheden geven Jacob Bullard (gitaar/zang), Jacki Warren (basgitaar, piano) Brian Voortman (drums) en Chad Houseman (percussie, vocoder) een nieuwe invulling aan hun “classic-70’s-Rock-sound” .

Vaderrol
De titeltrack is ook het eerste nummer van het album en is meteen richtinggevend; de classic rocksound uit de jaren ’70 die ook het debuutalbum markeerde is ook nu weer aanwezig. Een stevige ritmesessie met daarover het prima gitaarspel en de aangename stem van Jacob Bullard. Ook ‘In The Meantime’ ademt een soortgelijke sfeer uit met ook de altijd aanwezige elektronische gitaar. Daarna neemt de band wat gas terug zoals bij nummers als ‘Unfazed” en het wat dromerige ‘Rainbow’. Op zich zijn er best wat persoonlijke elementen van Bullard terug te horen op dit album en bij ‘Turn It Apart’ waarover de frontman zingt over zijn worsteling als vaderrol is hij het meest openhartig. ‘Flower’ wordt gedragen door de vette baslijn en is mooi ingetogen terwijl de sfeervolle en mooi afsluiter ‘Blind’ ons nog maar eens mee neemt naar een overpeinzing van Bullard.

Psychedelica
Niet vaak maar af en toe kleur de band buiten de lijntjes.  ‘Attention’, een ietwat melodieuze “Space-funk”-achtige track met fuzzy gitaren en de nodige elektronische elementen is hier een voorbeeld van. Bewust door B geschreven maar klinkt wel als een buitenbeentje waar de wenkbrauwen bij omhoog gaan. Met ‘Real’ noemen we waarschijnlijk de beste track op het album; het nummer kent een sterke opbouw, meerdere tempowisselingen en hier en daar een vleugje psychedelica waardoor het perfect in de tijdsgeest van het album past. De stevige gitaren die zo nu en dan hun opwachting maken doen zijn de kers op de taart.

Het is vooral de combinatie van de nummers en de goed geschreven teksten die toch opmerkelijk vaak een persoonlijke inval hebben. Het is lekker om de altijd aanwezige ritmesessie aangevuld te horen worden en de stem van Bullard is er gewoon eentje waar je naar wilt luisteren. Eigentijds maar wederom met een vleugje nostalgie. Veel luisterplezier.

70's sound / Rock