Aansprekend debuutalbum No. 1 voor Amerikaanse Indierock band Major Murphy

2018-04-11 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Indie / Pop / Rock
7,5

Major Murphy - No. 1

Een debuutalbum laten klinken alsof het een afgestoft, nog niet ontdekt album uit een platencollectie van je vader is. Dat is een gedachte die zo maar bij je kan opkomen bij het luisteren van No. 1, het debuutalbum van de Indie-formatie Major Murphy.

Label : Winspear

Natuurlijke harmonieën
Het trio is afkomstig uit Grand Rapids, Michigan en het duurde een kleine drie jaar om de nummers voor dit debuut te schrijven. Singer/songwriter binnen de band is Jacob Bullard en hij weet op een subtiele wijze een “radio-rock” sound te creëren die je doet terugdenken aan de jaren ’70. Belangrijk bij het geluid van de band is natuurlijk ook de tweede stem van bassiste Jacki Warren waardoor er mooie natuurlijke harmonieën ontstaan. Deze extra troef wordt slim op vrijwel alle nummers ingezet en voor een mooi contrast zorgen. Het eindresultaat zijn tien softrock nummers die absoluut smaken naar meer.

De roemruchte jaren ‘70
De vooruitgesnelde single ‘Mary’, die in Amerika eind 2017 werd uitgebracht is geen eendagsvlieg. Het album staat vol met dit soort dromerige rockmuziek. Het album trapt af met de titeltrack, één van de nummers die oorspronkelijk als demo werd opgenomen maar gelukkig het album gehaald heeft. Ook ‘One Day’ is één van die eerste demo’s waarmee de band onder de arm bij het Winspear label aanklopte. Eén van die nummers waarbij de herinneringen terugkomen naar het naar de radio luisteren in de jaren ’70, is ‘Radi-Yum’. Het nummer ademt rockmuziek uit zoals dat door de AM-zenders uit de speakers galmde en doet terugdenken aan het geluid van bands uit die roemruchte jaren.

Soft gitaarrock
Zo verrast Major Murphy met aanstekelijke songs die enerzijds erg eigentijds klinken maar anderzijds je als luisteraar terugnemen naar vervlogen tijden. Het lome, flowerpower achtige ‘My C.C. Blues’ klinkt prettig en ‘One Day’ is misschien wel het beste nummer van het album. De gitaarsound loopt als een rode draad door het album en ook bij rustige ‘When I Go Out’ zijn de helder klinkende gitaarriffs van Bullard bepalend voor de sound van de band. Afsluiter ‘Lisa, Robbi And Me’ is lekker uptempo met wat meer schurende gitaren waarmee het album in stijl wordt afgesloten.

Het is natuurlijk niet echt vernieuwend want dit Amerikaanse trio laat horen maar het luistert wel erg prettig weg. Verder zit er een duidelijke lijn in het album, klinkt het coherent en zit het muzikaal gewoon prima in elkaar waardoor het heerlijk tijdloos klinkt maar is evengoed boeiend. Op naar No 2. zullen we maar zeggen. Veel luisterplezier.

Alternative / Indie / Pop / Rock