2016-06-08 07:00:00 • 3 min lezen

Malcolm Middleton - Summer Of '13

Label : Nude Records / Konkurrent Eindoordeel : 7

Malcolm Middleton bracht onlangs nieuw materiaal uit sinds Music And Words uit 2014. Met Summer Of ’13 neemt deze Schotse muzikant ons mee op een reis die een mix uit het hedendaagse en het verleden vormt.

Diverse artiestennamen en pseudoniemen De 42-jarige Malcolm Middleton is geen onbekende in de muziekindustrie. Vooral in Groot Brittannië, en dan uiteraard incl. Schotland, heeft hij al een aardige staat van dienst en discografie opgebouwd. Als we wat verder inzoomen, ontdekken we al snel dat hij diverse instrumenten bespeelt (o.a. gitaar, saxofoon, piano) maar ook een diversiteit aan muziekstijlen hanteert. De ene keer is het onder zijn eigen naam, maar het kan zo maar voorkomen dat we werk van hem beluisteren onder zijn muzikale pseudoniem, Human Don’t Be Angry. En dan nog zijn we niet compleet want hij had ook een belangrijk aandeel in de folk indie band Arab Strap waar hij samen met Aidan Moffat het muzikale hart vormde. Nu is daar dan weer een solo album onder zijn echte, eigen naam en pakt hij terug naar de Electro-pop stijl waarmee bijvoorbeeld recent nog The Pet Shop Boys succes hadden en in een verder verleden een band als The Human League.

Leunend op de Electro Pop Summer Of ’13 opent met ‘Steps’, een nummer dat als een blauwdruk fungeert voor dit nieuwe album. Leunend op een stevige dancebeat en omgeven met een scala van Electro pop is dit een zeer aangename opener. Het album is geproduceerd door Miaoux Miaoux die zich in dit genre als een vis in het water voelt en zijn hand is dan ook voelbaar. Nummers als ‘You And I’ en het ietwat rustigere ‘Brackets’ volgen de ingezette lijn naadloos. Bij ‘Like John Lennon Said’ komt het gevoel naar vervlogen tijden terug en kun je zo maar het gevoel hebben naar The Human Leage of East 17 te luisteren. Voor het maken van dit album heeft Middelton de hulp van muzikanten als Gordon Anderson (alias Lone Pigeon die ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de cover) en Scott Simpson (drummer First Aid Kit) gehad.

Niet alles is even logisch Toch maakt Middleton op het centrale deel van het album enkele uitstapjes die bij menigeen de wenkbrauwen zullen doen fronsen. Op ‘Information In The Voice’, een nummer dat hij overigens al een tijd geleden schreef, probeert hij de Electro-pop te combineren met Hip-Hop invloeden. De vraag is of dit gelukt is. Ook titelsong ‘Summer Of ’13’ is een mengelmoes van “te veel van alles” waardoor het een verhaal zonder kop en staart wordt. Op het laatste pakt Middleton weer terug naar de Electro-pop sfeer met ‘Big Black Hole’, dat veel verborgen overeenkomsten vertoond met het uit 1983 uitgebrachte ‘Wherever I Lay My Hat’ van Paul Young. Afsluiter ‘Lullaby’ is geschreven voor zijn zoontje en zou oorspronkelijk een rocknummer moeten worden. Luisterend naar dit als retro Electro-pop klinkende eindresultaat moet er onderweg iets veranderd zijn…..

Eindoordeel Met Summer Of ’13 kun je waarschijnlijk allerlei kanten op. Het klinkt over het algemeen zonnig, vrolijk en roept allerlei herinneringen op aan nummers die je in een recent of ver verleden voorbij hoorde komen in dit genre. Veel nummers zijn dansbaar en een aantal nummers lenen zich prima voor remixen. Voorzien van een originele cover heeft Summer Of ‘13 een prima sound voor de komende zomerperiode. Veel luisterplezier.