Mama Earth – Mama Earth

Label: Mascott/ Provogue

2017-11-06 07:00:00 • min lezen

Funk / Jazz / Soul
7,5

Mama Earth – Mama Earth

Met het project Mama Earth heeft Joscelyn Eve Stoker een band om haar heen gevormd, die er mag zijn. Je kunt dan ook gerust spreken over een superband. Met de sessiedrummer Jonathan Joseph , jazz & fushion bassist Etienne M’Bappe, toetsenist Jonathan Shorten en meester (jazz)gitarist Nitin Shawney staat er een band waar je u tegen zegt.

Waarom dit een bijzondere formatie is?  De heren uit de jazz wereld weten dat de combinatie van bassist en gitarist een duo vormt die in het verleden prachtige dingen hebben laten horen. Dit gecombineerd met de niet voor de hand liggende ritmesessies van Joseph en de onderliggende bed-sounds van Shorten is al een basis waar je muzikaal je handen bij af kunt likken.
Daaroverheen horen we de soulstem van Joss Stone. Haar warme stem verbind de klanken die niet voor de hand liggen. Heerlijke funksoul met Afrikaanse ritmesecties.
Het titelstuk opent het album direct swingend en zwoel. Met een wat jaren 70 soundje wordt de discofunk met soul aanstekelijk door de oooohs van het refrein.
Stone krijgt al meer de ruimte op het “Waterfall” en het rustigere “Spring”. De drummer en gitarist krijgen de ruimte op het “What Would She Say?“ waar de jazz en fushion sound van Nitin hoorbaar aanwezig is.  Het Afrikaanse “Breath” sluit het album na 30 minuten af. Om de songs te verbinden heeft men gekozen voor Afrikaans getinte “Intruludes”. Altijd leuk, maar om deze 5 te betitelen op een album van 6 songs komt je tot 11 songs op de hoes. Al gaat het hier om een album van 6 songs. Dat hoeft niets af te doen aan de kwaliteit van het album. Prima!

Funk / Jazz / Soul