2016-05-21 07:00:00 • 7 min lezen

Manic Street Preachers - Everything Must Go (20th anniversary)

Manic Street Preachers – Everything Must Go (reissue) Label: Sony Eindoordeel: 8

Het verhaal rondom dit album blijft bizar en vol vraagtekens. Tot de dag van vandaag is het misterie nog niet opgelost. Inmiddels is dit ruim 20 jaar geleden dat Manic Steet Preachers als populaire indie rockband de wereld veroverd en van de ene op de andere dag een bandlid mist. Dan hebben we het over vermist. Het derde album “Holy Bible” werd tekstueel voor een groot gedeelte geschreven door Rich Edwards. Laat nu uitgerekend hij degene zijn die in januari iedere dag een vors bedrag van de rekening haal. Op de nacht voordat men naar Amerika zou gaan uit het hotel checkt, de auto pakt en verdwijnt . Er zijn mensen die hem ooit zouden hebben gezien maar officieel is Edwards niet terug gevonden. “Everything Must Go” is het eerste album dat MSP opneemt zonder Edwards maar zijn plek wordt niet ingenomen door een ander en dat is tot op de dag van vandaag nog zo. Als trio ging men door omdat er nog altijd een kans is dat de gitarist en tekstschrijver terug kan keren….. “Everything Must Go” staat dan ook bol van de songs over dit verlies of de hoop dat hij terug komt. Het is inmiddels 20 jaar geleden, een tijd waar de Britpop het goed doet en MSP met hun stevige rock het gat tussen Blur en Oasis vulde. Met strijkers en blazers op het titelnummer of het ballad akoestische Small Black Flowers bracht de band tot een mainsteam Britpop band. Het leverde hen wel het gewenste succes. “The Girl Who Wanted to Be God” werd het nieuwe geluid van de MSP dat later vaker op plaat verscheen. Opvallend is het “Interiors”, een song dat is opgedragen aan de Rotterdams maar veramerikaanste kunstenaar Willem de Kooning.

Het album wordt geleverd met de registratie van een concert uit de eerste tour zonder Edwards. Het concert is puur en zonder bewerkingen. Het geeft de de sfeer goed weer. Naast het album dat wordt gespeeld ontkom je niet aan “Motorcycle Emptiness” en een mooie vertolking van de cover “Raindrop Keep Falling”. Er is ook een deluxe uitvoering van dit album. Hierbij zijn de documentaires over de verdwijning aan toegevoegd, vinyl en een boek.