2014-07-08 07:00:00 • 12 min lezen

Manic Street Preachers - Futurology

Manic Street Preachers - Futurology Label: Sony Eindoordeel: 8,5

De band uit Whales kent zijn hoogtijdagen begin jaren negentig. Hun debuut album “Gerenation Terrorist” kent de megahit “Motorcycle Emptiness”. Daarna scoorde de band nog hits met Ïf You Tolerate This, Your Children Will Be Next” en “So Why So Sad” maar het succes van het debuut werd niet meer gehaald.

De band is onlosmakelijk verbonden met het verhaal dat hun tweede gitarist Richey James Edwards plotseling is verdwenen en dat de band als trio verder ging. Er werd geen vervanger gezocht omdat men nog steeds hoopt dat de gitarist terug zou komen. Inmiddels zijn we ruim tien albums verder en is het vizier op de toekomst gericht. “Futurology” is weer een album waar de band hun rocksound weer centraal staat. Al vermengt men de popdance van de jaren 80 dat doet denken aan de eerste albums van Ultravox, (toetsen “Black Square”) en Simple Minds (Dreaming A City).

Het is over het algemeen bekend dat deze heren geen domme jongens zijn en maatschappelijk en politiek geïnteresseerd zijn. Het album is een roadtrip door Europa met al hun bevindingen hoe het moet de toekomst van Europa zal gaan. Dat vanuit het oogpunt van iemand uit Groot Brittanie die bij voorbaat al een andere kijk heeft op het continent. “Europe Geht Durch Micht” geeft het dilemma van de voor en nadelen van Europa aan, terwijl “The Next Jet To Leave Moscow” de twijfel aangeeft van mr. Snowden. “Let’s Go To War” is een lekker opzwepend nummer dat ieder in beweging krijgt. De popsound van “The View From Stow Hill” brengt de band weer terug op hun oude stek. Vanaf de heuvels van Whales bekijkt men Europa van een veilige afstand en kan men zich beramen op de volgende stap voor de toekomst.

“Futurology” is een album dat beter is dan de afgelopen albums en mag men zich weer met een gerust hart op de festivals vertonen. De Deluxe uitvoering kent een 2de cd met de demo takes van het volledig album met 3 nummers aan toegevoegd om de roadtrip compleet te maken. Wellicht dat men met dit album hun oorspronkelijke sound wilde geven. Het “officiële” album is wat meer commerciëler gemixt en op dit album staan ruwere de gitaren meer centraal.