2014-12-01 07:00:00 • 6 min lezen

Manu Katche - Touchstone For Manu

Label: ECM Eindoordeel: 8 Manuel Katché is in eerste instantie bekend als pop-drummer. Hij speelde zowel in de studio als tijdens live-concerten met  o.a. Peter Gabriel, Sting Joni Mitchell, Dire Straits, Simple Minds, Tracy Chapman, Joan Armatrading, Tori Amos, Gloria Estefan en vele anderen. Na een soloalbum dat uitkwam in samenwerking met Peter Gabriel en Sting, kwam hij onder contract bij het Duitse ECM. Daar bracht hij verschillende platen uit. ‘Touchstone For Manu’ is een compilatie, of bevat in ieder geval werk van de afgelopen jaren (2005-2012) dat al eerder op deze albums werd gepubliceerd. Het kwartet van Katché bestaat momenteel uit Jim Watson (Hammond B3 orgel), Tore Brunford (saxofoon) en Luca Aquino (trompet), in welke samenstelling hij ook te zien is op 12 december 2014 in Lantaren Venster te Rotterdam..  Manfred Eicher blijkt onder de indruk te zijn van het drumwerk van Katché, waardoor hij dan ook de gelegenheid kreeg om met dit label samen te werken. Hiermee ontstaat ook de mogelijkheid tot diverse bezettingen bestaande uit de groten van deze stal. Denk daarbij aan pianist Marcin Wasilewski en zijn bassist Slawomir Kurkiewicz. Samen met, je zou zeggen gelijkgestemden, als de Noorse trompettist Mathias Eick en saxspeler Tryvge Seim, brengen ze een ongeloofkijk mooie sound voort. Allen behouden een eigen geluid, dat ook duidelijk herkenbaar is, zoals een zanger aan zijn stem. Daarmee zorgen zij stuk voor stuk voor een waardevolle bijdrage aan de muziek. Door de afwisseling van bezettingen, en daarmee dus ook het veranderen of toevoegen van instrumenten wordt de muziek niet saai, maar kent een aangename diversiteit. Logisch dat het nummer ‘Bliss’ met Jim Watson op een Hammond orgel anders klinkt dan Jason Rebello op piano in ‘Keep On Trippin’’. Watson neigt naar een Mighty Sparrow sound, of anders nog Michelle van de Beatles. Andere nummers hebben weer een Oosterse klank dat doet denken aan het werk van Anouar Brahem, ook een ECM artiest. Niet elke drummer kan een album maken. Daar is veel creativiteit voor nodig, zoals Katché dat inderdaad in huis heeft. Het is niet het ritmisch begeleiden van akkoordjes, maar een wezenlijke, en gevarieerde ondersteuning van de muziek. Hier wat subtiel, daar wat bombastisch. Conclusie Het album van Katché heeft een onmiskenbaar ECM stempel. Niet alleen vanwege de, zoals we gewend zijn van ECM, perfecte geluidsopname. Ook vanwege de keur van artiesten die meespelen. Het lijkt een prachtig familiefeestje waar de Duitse vader van ECM, Manfred Eicher trots op kan en zal zijn. Manu Katché heeft de toetssteen opnieuw doorstaan, en levert een plaat af die ik tot op de laatste noot zal koesteren. Manu Katché (drums), Mathias Eick (trompet), Tomasz Stanko (trompet), Nils Petter Molvær (trompet), Jan Garbarek, Trygve Seim (tenor sax), Tore Brunborg (sax), Jacob Young (gitaar), Marcin Wasilewski (piano), Jason Rebello (piano), Jim Watson (piano, Hammond B3 orgel), Slawomir Kurkiewicz (bas), Pino Palladino (bas)

Het album is Hier te koop bij  Challenge Records