2016-01-19 07:00:00 • 7 min lezen

Marble Sounds - Tautou

Label : Zeal Eindoordeel : 7,5

In Nederland spraken en spreken we over de Nederpop. Onze zuiderburen kennen iets soortgelijks, de Belpop. Exponenten hiervan zijn The Stubs, Isbells en niet te vergeten Marble Sounds, die onlangs hun derde album uitbrachten met de bijzondere titel Tautou.

Melancholie en dramatiek in hun nummers De band is gevormd rond frontman Pieter van Dessel (ook actief in Plastic Operator) en hun muziek wordt vaak omschreven als indie-rock. Het debuut Nice is Good uit 2010 en de opvolger ‘Dear Me, Look Up, werden goed ontvangen en de band was eigenlijk verbaasd toen de single ‘Leave A Light On’ zomaar uit het niets een hit werd. Na al deze lofuitingen is de vraag dan ook hoe het laatste album Tautou klinkt. De band steekt zo nu en dan al de vaderlandse grenzen over want ook in Nederland hebben we deze band die de nodige melancholiek en dramatiek in hun nummers verwerkt inmiddels ontdekt. Zo stonden ze afgelopen weekend nog op Eurosonic Noorderslag.

Van Dessel laat zich echt horen De band weet met ‘The Ins And Outs’ de juiste keuze te maken om het album mee te openen. Dramatisch openend met de tekst “Changes On The Horizon” bouwt Van Dessel vervolgens dit nummer muzikaal uit tot één van de betere van het album. Opvallend hierbij is dat de frontman vocaal écht op de voorgrond treed; meer dan we van Van Dessel gewend zijn. Na deze wat “extravagante” opener kruipt Marble Sounds weer in zijn vertrouwde schulp; mooie, sfeervolle nummers waarbij Van Dessel meer ingetogen zingt. ‘The First Try’ en ‘K.V’ zijn hier mooie voorbeelden van; mooie, sfeervolle nummers die muzikaal ijzersterk in elkaar zitten en waar het vocale deel ondergeschikt is aan het geheel.

Een Franstalig duet zou wel eens het hoogtepunt van het album kunnen zijn. Zo kent Tautou een opmerkelijke opbouw. Op het soms wat bombastisch klinkende ‘Set The Rules’ waar de gitaarriffs over de piano en de strijkers rollen, horen we weer een andere kant van Marble Sounds terwijl het minimalistische ‘Present Continuous’ een spanningsboog kent die zijn weerga niet kent zonder dat je beseft wat de oorsprong is. Het instrumentale ‘Roque’ en in vrijwel één adem gezongen ‘These Paintings Never Dry’ verhalen over Jacqueline Roque, de laatste echtgenote van Pablo Picasso. Ook hier is de invloed van gitarist Gianni Marzo weer nadrukkelijk hoorbaar. Het hoogtepunt waarschijnlijk, maar zeker één van de beste tracks is het Franstalige duet ‘Tout Et Partout’ met Renée Sys. Ondanks dat Van Dessel niet ’s werelds beste zanger is passen de beide stemmen perfect bij elkaar in dit nummer, dat door de subtiele percussie nog beter wordt.

Eindoordeel Enerzijds jammer dat Marble Sounds het geluid en de sfeer van de opener ‘The Ins And Outs’ niet doortrekt, anderzijds houden ze vast aan hun bekende sound maar laten ze wél horen dat het ook anders kan. Tautou is een mooie luiterplaat geworden met tien indringende popsongs waarmee Marble Sounds wederom bewijst de Belgische grenzen te zijn ontgroeid. Een schijfje dat blijft uitnodigen om de play-knop opnieuw in te drukken. Kortom, een meer dan dikke voldoende is de conclusie. Veel luisterplezier.

Marble Sounds Live: 5 april : Paradiso, Amsterdam 6 april : de Cacaofabriek, Helmond